SGP


16 - 09 - 09 | Het kan verkeren...

Belangrijkste kritiek van de SGP op de Miljoenennota is de besluiteloosheid van het kabinet. De SGP begrijpt en billijkt dat er niet direct gesneden wordt in de overheidsuitgaven omdat dat verkeerd uit kan pakken voor de economie. Maar als dat er toe leidt dat noodzakelijke besluiten worden uitgesteld, is dat een brevet van onvermogen. Juist nu moet helder worden hoe de gigantisch oplopende tekorten op de langere termijn worden teruggebracht. SGP-fractievoorzitter Van der Vlies benadrukte in zijn bijdrage aan de algemene politieke beschouwingen verder de noodzaak om financieel en moreel te investeren in stabiele gezinnen. Ook hekelde hij de âseculiere klopjacht op orthodox-gelovigen.â

De integrale tekst van de bijdrage van ir. B.J. van der Vlies aan de Algemene Politieke Beschouwingen van 16 september 2009:

Het kan verkeren
Mevrouw de Voorzitter! Het kan verkeren! Hadden we vorig jaar een positief getoonzette begroting, nu kreunen we onder de last van de toegeslagen economische crisis. We zouden wel tegen een stootje kunnen! Een paar weken later was het goed raak! De miljarden vlogen over tafel om nog te redden wat te redden viel. We zitten nu diep in de rode cijfers. Een staatsschuld die oploopt tot 381 miljard euro in 2010 en een begrotingstekort dat uitkomt op 6,2%. Er valt niet aan te ontkomen dat er diep wordt gesneden in de uitgaven. Maar nù nog even niet, om het broze herstel van de economie niet te frustreren. Wij vinden dat Balkenende IV nog veel kan leren van Balkenende I en II. De doortastendheid die met name Balkenendeâs tweede kabinet kenmerkte, ontbreekt nu. De SGP roept de premier daarom op om een voorbeeld te nemen aan zichzelf.

De SGP wil het kabinet eerlijk beoordelen en mee laten wegen dat de situatie uitzonderlijk is. Makkelijke kritiek is goedkoop. Maar als de ene coalitiefractievoorzitter twee jaar geleden zegt dat het kabinet âniksigâ is (Slob) en de andere verklaart dat het kabinet alleen tot stand kon komen door moeilijke besluiten uit te stellen (Hamer), kan de SGP er gelet op wat er nu gepresenteerd is, niet om heen dat het kabinet moed en leiderschap mist. Dit is het moment om pijnlijke keuzes te maken, niet om die bijna een jaar te parkeren bij ambtenaren.

Er is nog niet tot één ombuiging van grote omvang besloten. De SGP-fractie vindt dat verkeerd. Waartoe je ook beslist, voor de verwerkelijking ervan zijn (bijna) altijd jaren gemoeid. Geen uitstelmanoeuvres dus!

AOW
Het wordt steeds duidelijker dat de verhoging van de AOW-gerechtigde leeftijd van 65 naar 67 jaar nodig is, maar bij lange na niet genoeg om de negatieve effecten van de vergrijzing op te vangen. Het is opvallend dat zowel jongeren als ouderen blijkens onderzoeken aangeven met die verhoging te kunnen leven. Laten we daarover dan in elk geval dit najaar een definitief besluit nemen. Er moet toch wel een wondertje gebeuren, wil de SER met een houdbaar alternatief komen. Uiteraard moet bevorderd worden dat mensen die dat kunnen, in elk geval tot aan het 65ste levensjaar werken en dat er iets gevonden wordt voor de âzware beroepenâ, maar aan een geleidelijke verhoging tot 67 jaar valt niet te ontkomen.

En dan zijn we er nog lang niet. Jaren volgehouden loonmatiging is geboden, de aftopping van aftrek van de hypotheekrente kan niet buiten beeld blijven, net zo min als de fiscalisering van de AOW. De burger heeft recht op een eerlijk beeld, wat uitstijgt boven de horizon van een vier jarige kabinetsperiode. Kan daarvoor in dit debat worden gezorgd?

Inkomen eenverdieners
Wij begrijpen dat iedereen een pas op de plaats moet maken. Iedereen levert aan koopkracht in. De sterkste schouders dienen de zwaarste lasten te dragen. In dit verband valt het ons op dat alleenverdieners met kinderen er in overigens volstrekt vergelijkbare omstandigheden beduidend slechter aan toe zijn dan tweeverdieners. De eersten betalen soms 1,8 keer zoveel belasting als de tweede categorie. Ook het koopkrachtbeeld voor 2010 staat voor hen vergelijkenderwijze in de min. Twee keer zoveel inleveren. Bij onverhoopt baanverlies â [figuur 3.20 (pag. 56) ]â is het al helemaal mis! Het gaat om gezinnen, die toch al getroffen worden door het geleidelijk terugnemen van de overdraagbare heffingskorting. Deskundigen van naam aarzelen niet hier een voorbeeld te zien van ongerechtvaardigde ongelijke behandeling. Wat gaat de regering voor de alleenverdieners doen?

Stabiliteit gezinnen
De WRR wijst in het rapport âVertrouwen in de schoolâ op de cruciale rol van een stabiel gezin. We moeten zorgen voor een optimaal opvoedingsklimaat. Zorgen dat zo weinig mogelijk gezinssituaties (en huwelijken) worden ontwricht. Opvoedingsondersteuning, begeleiding door professionals; verplichte mediation voorafgaand aan echtscheiding in de hoop die te kunnen voorkomen, en dergelijke. Waarom grijpen we deze kansen niet? Ook de RMO pleit voor een steviger sociaal netwerk, dat begint bij de ouders en zo nodig de familie en buurt. Het beroep op de jeugdzorg groeit maar door. De wachtlijsten ook! De overheid wordt overvraagd. Die trend moet worden omgebogen.

Veel jongeren missen in toenemende mate persoonlijke binding en contact, niet in de laatste plaats omdat ouders thuis vaak de grote afwezige zijn. En als ze thuis zijn, zó moe zijn van hun betaalde baan, dat ze geen fut en tijd meer hebben om zich te verdiepen in hun kinderen. Dat is, aldus de socioloog Spangenberg van het onderzoeksbureau Motivaction, de prijs van het huidige individualisme. De SGP-fractie vindt dat op dit gebied nu echt actie moet worden genomen.

kinderopvang
Ouders zijn geroepen om hun gezin serieus te nemen, moeten daartoe ook maximaal in staat worden gesteld. In landen als Duitsland, Australië en Canada heerst daarom een vriendelijk belastingklimaat voor ouders die bewust minder gaan werken. In Nederland gebeurt dus het tegendeel. Bovendien beperking tot: niet indexeren van de kinderbijslag, structurele wijzigingen in het kindgebonden budget. Dat verbaast de SGP-fractie. Het is toch logischer om aan de kinderopvang te denken? Dit budget loopt op tot bijna 3 miljard euro per jaar. Het eigen aandeel van ouders in de kosten van de kinderopvang is beperkt tot slechts minder dan een kwart. In de huidige economische situatie is deze subsidiestroom niet houdbaar. Het overheidsdeel (ca. 50%) moet en kàn omlaag tot 1/3 deel. Welke stappen zet het kabinet in deze richting?

Vrijheid en vervreemding
Tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw was men het er in grote lijnen over eens hoe men kinderen moest opvoeden. Er was een gedeelde moraal. Daarna werden de consequenties van de Verlichting gaandeweg doorgetrokken. Het is nu allemaal autonomie wat de klok slaat. En dat valt goed tegen! De Verlichting predikt een vast vertrouwen in vooruitgang. Twee eeuwen emancipatie heeft de burger bevrijd. Maar die vrijheid heeft de moderne burger volledig op zichzelf teruggeworpen. Daarenboven ervaart dezelfde burger in zijn omgeving steeds meer ónvrijheid. Dat levert ontaarding en vervreemding op. Een voedingsbodem voor wantrouwen van de politiek. De filosoof Verbrugge stelde het scherp: âEn zo komen we uit op een situatie van gedemocratiseerde verhoudingen aan de ene kant, met inderdaad vrijheden, maar tegelijk een afwezigheid van bindingen aan groepen en het ontbreken van een gedeeld cultureel vormingsideaal. De chaotische anarchie waar deze subjectivering op uitloopt, wordt bestreden door uitwendige controle, zoals de beveiligingscameraâs bij uitgaanscentraâ. (Trouw 5 sept. jl.). Maar deze correctie schiet niet echt op, als niet de omslag wordt gemaakt naar vertrouwen, verbondenheid en wederkerigheid onder burgers, ook in hun relatie tot de overheid en de politiek. Daar ligt een grote uitdaging en opdracht!

Religie en samenleving
Na een periode van ontkerkelijking en de marginalisatie van religie in het publieke domein, lijkt religie terug te komen van weg geweest. Trendzettende denkers kondigen de komst van de post-seculiere samenleving aan. Het is inderdaad dwaasheid gebleken om te denken dat religie vanzelf verdwijnt als je haar maar lang genoeg bestrijdt. Zo maken bijvoorbeeld de geradicaliseerde islamitische ambities, dat een onpartijdige godsdienstloze overheid achterhaald is. Deze ambities beperken zich niet tot het privédomein, maar opteren voor doorwerking in het publieke leven. In de politiek gaat het over âhet aanzienâ van de samenleving. Naar Bijbels getuigenis is de overheid dienares van God, en zij staat daarom niet neutraal tussen waarheid en leugen, tussen goed en kwaad. Hier krijgt onze roeping in de politiek een warme, tegelijk niet vrijblijvend kleur.

âKlopjachtâ op orthodoxe christenen
Er wordt door ons (met pijn in het hart!) iets merkwaardigs in onze samenleving geconstateerd. Dat is de, wat ik nu maar noem, seculiere klopjacht op alles wat orthodox is. Orthodoxe christenen maken sinds jaar en dag vreedzaam deel uit van onze samenleving. De vraag wordt steeds luider opgeworpen (James Kennedy in Trouw 29 augustus jl. bijv.) of zij daartoe de ruimte zullen behouden. Veel mensen claimen voor zichzelf het recht om op te treden als seculiere missionaris, maar anderen met een geheel andere, meer waardevolle missie, ontzéggen zij dat recht. Hier is sprake van een dubbele moraal als geapplaudisseerd wordt voor bewindslieden die aanwezig zijn bij de Gay Pride in Amsterdam, maar ergernis uitgestort wordt over een minister die vanuit persoonlijke en functionele betrokkenheid bij het thema gezin, een openingswoord wil spreken op een internationaal congres hierover.

Calvijn
We leven in een herdenkingsjaar over de reformator Calvijn (400 jaar). Laat ik hem citeren uit een brief aan keizer Karel V. Hij schrijft: âDe kern bestaat daarin, dat wij God erkennen als de enige Bron van alle kracht, recht, heiligheid, wijsheid, waarheid, macht, goedheid, barmhartigheid, van alle heil en leven (â¦.) Dat wij bij Hem alleen alles zoeken en daarom ook in alle nood tot Hem opzien (â¦.) God verwerpt elke verering die niet op Zijn Woord gegrond is â ik weet hoe moeilijk de wereld zich daarvan wil laten overtuigenâ.

Knielen voor God
Inderdaad, dat is de kern: Eenvoudig knielen voor God! Aan te bevelen! Welk een kracht daarin ligt, hebben we allemaal onlangs op ontroerende wijze in Kampen gezien. Alleen zo wordt het âkwaadâ in de mens getemd, dat door het optimistische mensbeeld van de Verlichting maar niet aan banden te krijgen blijkt te zijn. Tot zegen voor land en volk.

Missie Afghanistan
De SGP-fractie spreekt haar waardering uit voor al onze militairen die waar ook ter wereld gevaarlijke missies volbrengen. Wij spreken de vurige wens uit dat er resultaten mogen worden geboekt en dat er geen slachtoffers meer vallen. Het komende jaar wordt belangrijk, immers, daarin valt het einde van onze huidige missie in Afghanistan.

Midden-Oosten
Het Midden Oosten blijft een regio die constant de aandacht van de wereld gevangen houdt. De vraag is echter of de juiste fronten in het oog worden gehouden. Zolang bijvoorbeeld niet wordt erkend, dat het Arabisch-Israelische conflict over Palestina in feite een islamitisch-Joods conflict is, blijven oplossingen steken aan de oppervlakte. âDe moeder van alle mythesâ blijft dan in stand. Intussen werkt Iran al vele jaren stug door aan een nucleaire bom, vrijwel ongestoord tot nu toe. Dit feit levert een groot gevaar op voor het Westen, maar vooral ook voor Israel. De internationale gemeenschap zal snel en eensgezind moeten optreden tegen Iran, met effectieve sancties. Wil de regering dit waar mogelijk bevorderen?

Antisemitisme
Over de traagheid bij de vervolging van het in toenemende mate de kop opstekende antisemitisme stelden we twee weken geleden al vragen. Eén aanbeveling van het CIDI willen we hier naar voren halen: âDe steeds verder âalgemeniserendeâ wijze waarop 4 mei wordt herdacht, werkt Holocaustvergelijkingen in de hand en moet opnieuw worden bezienâ. Is het kabinet bereid te bevorderen dat de herdenking gericht blijft op de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog, zodat verbreding van het thema geen verwatering oplevert?

Politie
Mevrouw de Voorzitter. Vorige week kwam er een âvreugdeloos akkoordâ tot stand over de bezuinigingen op de politie. Er is veel over te doen geweest, omdat niet duidelijk is wat de gevolgen precies zijn voor de politiecapaciteit op straat. Hoe dat zij, door de forse bezuinigingen worden er steeds meer politieposten gesloten. Aan deze kaalslag moet een halt worden toegeroepen. Vooral op het platteland zien burgers vrijwel geen agent meer. Wij vinden dit ongewenst. Burgers hebben niets aan op papier kloppende redeneringen, zij willen veiligheid. Onze veiligheid is het waard om in te investeren. In stad én regio, ook op het platteland.

Er blijkt ook geen ruimte te zijn om extra in te zetten op belangrijke themaâs als de aanpak van bijvoorbeeld kinderporno. Dat is een slechte zaak. De SGP-fractie zal er zich voor inzetten dat het aantal rechercheurs omhoog gaat. Graag een toezegging op dit vitale, ons allen aansprekende punt.

Vrijheid van onderwijs
Op het terrein van ons aan het hart liggende zwaarwegende ethische themaâs, moet in de komende tijd nogal wat gebeuren. Er komt een regeringsstandpunt over de zogeheten âenkele feit constructieâ in de Algemene wet gelijke behandeling. Wij nemen zondermeer aan dat het CDA en de ChristenUnie er voor zullen waken dat er via dit dossier geen inbreuk ontstaat op de Grondwettelijke vrijheid van onderwijs.

Euthanasie en abortus
Onze fractie verwacht ook een serieuze reactie op de VN-kritiek op ons euthanasiebeleid. Vooral de aanbeveling om de toetsing of voldaan is aan de eisen van de wet vóóraf plaats te laten vinden âiets wat wij altijd hebben bepleitâ is levensbelangrijk. Wanneer hoort de Kamer hierover meer? We zien ook nog maar weinig concrete stappen om de abortuspraktijk in te snoeren.

Zondag
Om niet meer te noemen, het wordt hoog tijd dat de Winkeltijdenwet onder het mes komt, om het oneigenlijke gebruik van de toerismebepaling en het regime van de avondwinkel aan te pakken. Geen uitsteloperaties, nu de verrommeling rondom deze wet alleen maar ernstig toeneemt. Zie de discussie in Amsterdam, zie de vlucht van dagwinkels naar de figuur van avondwinkel op zondag. Dat kunnen we toch allemaal niet laten gebeuren! Dat moet voor de coalitie toch ook een aangelegen punt zijn?

Geluk
De interim-voorzitter van het CNV voert een pleidooi om voortaan uit te gaan van een veel breder welvaartsbegrip, een begrip waarin ook het milieu, het onderwijs, onze gezondheid en arbeidsethos worden meegewogen. Juist het intermezzo waartoe de economische crisis ons dwingt, biedt daarvoor nieuwe kansen. Opvallend is in dit kader de uitspraak van Alan Greenspan : âAlle crises zijn anders, maar ze hebben één ding gemeen: het onstuitbare talent van mensen om in tijden van voorspoed te denken dat die voorspoed nooit voorbij zal gaan. We zullen dus meer crises zien, tenzij iemand weet hoe we de menselijke natuur moeten veranderenâ.

Voorzitter. De menselijke natuur veranderen, dat gaan we niet redden. Dat kunnen we ook niet, gevangen als we zitten in onszelf. Maar Iemand anders heeft dat wél gered. Iemand die de ernstigste crisis in de geschiedenis van de mensheid heeft opgelost, de crisis namelijk tussen God en ons mensen. Voorzitter, ik zou u, en in u mijn collegaâs en de leden van het kabinet ernstig tekort doen als ik Zijn Naam hier niet zou noemen en niet van harte zou aanprijzen Het ware geluk is alleen te vinden in Christus, Die ons in de Bijbel wordt aanbevolen als de Weg, de Waarheid en het Leven.