Hogeschool Windesheim

Persbericht, 15 september 2009

Stenden hogeschool en Christelijke Hogeschool Windesheim starten donderdag 17 september a.s. een nieuw ontwikkelde tweejarige masteropleiding: Learning & Innovation. De aftrap wordt verricht door dr. Gabriël Antonio, lector van Stenden hogeschool.

Learning & Innovation richt zich op het realiseren van innovaties in het onderwijs. De opleiding sluit aan bij de oproep van de regering aan hogescholen om opleidingen te ontwikkelen die de kwaliteit en actualiteit van het onderwijs vergroten. Windesheim en Stenden hogeschool pakten deze handschoen gezamenlijk op.

Veertig ervaren docenten uit het basis-, voortgezet-, middelbaar- en hoger beroepsonderwijs uit Noord en Oost Nederland gaan de opleiding volgen. Deze ervaren docenten, nu dus studenten, starten de opleiding met een project gericht op innovatie in hun eigen school. Zo krijgen ze gedegen kennis van de theorie van de verandering die ze moeten toepassen in het onderwijs. Bij de opleiding zijn zes lectoraten van Windesheim en Stenden hogeschool betrokken.

Een ervaren team van de hogescholen Windesheim en Stenden ontwikkelde de opleiding het afgelopen jaar in samenwerking met lectoren, bestuurders in het onderwijs, de Nederlandse vertegenwoordiging van de Canadese onderwijskundige Michael Fullan en de onderzoeksschool van de Vrije Universiteit. De komende twee jaar gaan de studenten in Zwolle en Leeuwarden bewijzen dat zij het onderwijs kunnen innoveren. Elke twee weken is er een collegedag. Tussen de collegedagen in studeren de studenten zelfstandig via de computer. Zo is studeren beter te combineren met een drukke onderwijsbaan.