Gemeente Hilversum

Historisch Hilversum: Woningcomplex De Gooise Moordenaar

publicatiedatum: donderdag 17 september 2009

Eenmaal per maand ziet u hier een foto met een beschrijving afkomstig uit het Streekarchief Gooi en Vechtstreek. U kunt daar zelf ook op zoek naar de geschiedenis van Hilversum. Bent u bijvoorbeeld benieuwd naar uw huis of straat in vroeger tijden? Breng dan eens een bezoek. Honderden archieven en collecties liggen op u te wachten. Het Streekarchief Gooi en Vechtstreek zit in het Stadskantoor, Oude Enghweg 23; openingstijden ma. 9.00-13.00 uur, di. t/m vr. 9.00-17.00 uur ; website: www.gooienvechthistorisch.nl

Woningcomplex De Gooise Moordenaar

Na de Tweede Wereldoorlog was er een grote behoefte aan woningen in Nederland, zo ook in Hilversum.
Daarom informeerde de dienst Publieke Werken bij de Nederlandse Spoorwegen of zij oude rijtuigbakken in de aanbieding hadden die konden worden ingericht tot woningen voor kleine gezinnen.

Oude rijtuigen
Op 23 mei 1949 kon de directeur van Publieke Werken aan burgemeesters en wethouders van Hilversum laten weten dat de Nederlandse Spoorwegen hem hadden bericht dat er op korte termijn dertien oude rijtuigen van de voormalige Gooise Tramweg Maatschappij (GTM) verkocht zouden worden. De gemeente diende binnen twee dagen te beslissen of zij hiervoor belangstelling had. De GTM exploiteerde vanaf 1882 stoomtrams die de Gooise dorpen met elkaar en Amsterdam verbonden. Door de vele ongelukken waarbij de trams betrokken waren, heette het lijntje in de volksmond De Gooische Moordenaar.

Gouden Regenlaan
De wagons werden aangekocht en van het goederenemplacement te Maarn afgevoerd. Daarna werden zij op een sliplijn van de gasfabriek geplaatst. Hier werden de rijtuigbakken van de onderstellen gelicht en tot woonhuis ingericht. De wagons waren te onderscheiden in drie typen die verschillend waren van uiterlijk en inrichting. De woningen werden opgericht aan de Gouden Regenlaan en geëxploiteerd door het Gemeentelijk Woningbouwbedrijf. De interesse voor de tramwagens was groot en al snel waren er honderd gegadigden.

Grote risico's
In februari 1958 werd besloten dat de tramwagenwoningen in verband met de nieuw te stichten school aan de Kolhornseweg verwijderd moesten worden. Burgemeester en wethouders lieten echter in maart 1958 toch nog onderzoeken of de wagons verplaatst konden worden. Het vervoer zou echter te grote risico's met zich meebrengen. Zo ook de hoge kosten voor de aansluitingen van de wagons op elektriciteit, gas, water en riolering. Zodoende kreeg in mei 1958 de firma B. Appelo aan de Egelstraat 31 te Hilversum de opdracht de tramwagenwoningen te verwijderen.

Streekarchief Gooi en Vechtstreek