Achmea Groep

Vrouw ruimt op tijdens reclameblok

20 september 2009

Het traditionele rolpatroon beheerst nog steeds de Nederlandse woonkamers tijdens de reclameboodschappen op tv. Vrouwen gebruiken de tijd om op te ruimen, terwijl mannen zappen. Dit blijkt uit het `100 seconden' onderzoek van Centraal Beheer Achmea. Hieruit blijkt tevens dat de makers van commercials na het reclameblok gemiddeld vijftig procent meer bezoekers ontvangen op haar websites.

Het onderzoek, uitgevoerd onder 1050 Nederlanders, laat zien dat Nederlanders geloven in de kracht van tv-reclame. Een kwart (24%) denkt dat tv-reclame van invloed is op één van de gezinsleden. Volgens het merendeel van de Nederlanders is een commercial pas geslaagd als het humor bevat (85,5%). Bekende Nederlanders of seks in een reclame spreken nauwelijks aan. Het ideale moment om tv-commercials te bekijken zonder weg te zappen is `s avonds tussen acht en middernacht.

Tv-reclame effectief middel

Hoewel bij 68% van de Nederlanders tv-reclame een vorm van ergernis oproept, bezoekt meer dan de helft regelmatig na het zien van tv-reclame de website van de afzender. Vincent van de Berg van reclamebureau DDB uit Amsterdam, licht toe: `Het is niet zozeer wat je zegt, maar hoe je het zegt waardoor mensen worden geraakt. Daarom is humor naast een relevante boodschap zo enorm belangrijk. Het gebruik van humor zorgt ervoor dat mensen een positief gevoel krijgen en open staan voor je boodschap. Televisie is vanwege zijn grote bereik en sterke impact zeer geschikt als drager. Vervolgens is internet zeer goed in staat om meer te vertellen over je product, omdat mensen dat op het moment en in het tempo kunnen doen dat hen het beste uitkomt."

Reclame 100 jaar geleden

Eind negentiende eeuw werd reclame als iets minderwaardigs gezien. Een goed product verkocht zichzelf en had geen reclame nodig. Consumenten vonden kwaliteit van het product het belangrijkst. Tegenwoordig wordt met reclame emotie toegevoegd aan een product. Het product krijgt zo een bepaald imago waar je je toe aangetrokken kunt voelen. Nederlanders zien reclame inmiddels als iets wat blijft: de helft van de respondenten denkt dat er over tien jaar nog steeds tv-commercials zijn.

Over het `100 seconden' onderzoek

Het `100 seconden' onderzoek is een initiatief van verzekeraar Centraal Beheer Achmea, die dit jaar zijn honderdjarig bestaan viert. In het onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2, worden 10 vragen gesteld die elk binnen 10 seconden beantwoord moeten worden. Een dergelijk onderzoek met tijdsklok is niet eerder toegepast in Nederland.