SGP


09 - 09 - 09 | Prostitutie

Prostitutie

Seksualiteit komt alleen tot haar recht binnen de trouw en geborgenheid van een huwelijk. Op die momenten gaan de van elkaar houdende man en vrouw écht in elkaar op. Dat is seksualiteit op haar mooist. Dat is dus wezenlijk iets anders dan oppervlakkige lustbeleving, voor geld te kopen handelswaar of een consumptieartikel dat aan de massa wordt aangeboden via de media of andere kanalen. Wie seksualiteit naar beneden haalt door ook hier uit te gaan van de mens die zelf wel uitmaakt wat hij of zij wil, verandert het mooiste in het slechtste.
Prostitutie is geen liefdevol samenleven van man en vrouw, maar misbruik van vrouwen en een vorm van slavernij. Niemand zou graag zijn vrouw of dochter zien als prostituee.
De SGP is voorstander van een zoveel mogelijk tegengaan van prostitutie en de instelling en handhaving van een verbod op betaalde seksuele diensten. Zoals handel in organen verboden is, moeten we ook het âaanbieden van mensenâ tegengaan.
De legalisering van prostitutie is een voorbeeld van mislukt beleid. Mensenhandel blijft volop aanwezig, ook in de legale branche. Te vaak wordt strengere handhaving geplaatst tegenover het gedogen vroeger. Dat is onjuist. Juist een wettelijk verbod maakt optreden en handhaven door politie en justitie gemakkelijker.

1. Verplichte regulering (en toetsing)
Het is een goede zaak dat de regering een wetsvoorstel over prostitutie voorbereid. Dat voorstel mag echter beslist niet leiden tot uitbreiding van deze branche. Het moet bovendien gelden voor elke vorm van prostitutie. Het moet daarbij duidelijk zijn dat een vergunning beslist geen goedkeuring mag inhouden.
2. Ongelimiteerde nuloptie
Gemeenten die kiezen voor een nul bordelen op hun grondgebied worden vaak op hun vingers getikt, omdat zij dat niet zouden mogen op basis van ruimtelijke argumenten. De minister van BZK wil wel een nuloptie voor bordelen toestaan, maar niet voor andere seksbedrijven. De SGP vindt dat die mogelijkheid moet gelden voor alle prostitutiebedrijven. Daarbij moeten gemeenten alle soorten argumenten kunnen gebruiken.

3. Internetprostitutie
De minister kiest voor een lokale aanpak. Begrijpelijk, maar dit maakt ontduiking van de regels wel veel gemakkelijker. In het bijzonder voor internetprostitutie. Als handhaving vooral lokaal plaatsvindt, kan het internetaanbod gemakkelijk buiten beeld raken. Hiervoor moet een landelijke toezichthouder komen.
4. Strafbaar stellen souteneurschap
De minister zegt dat de strafbaarstelling van mensenhandel (273f Sr) voldoende ruim is om de activiteiten van een souteneur daaronder te brengen. Hij ziet slechts ruimte voor beperkte aanpassingen in de WED. Het evaluatierapport zegt juist dat een ruime meerderheid van de prostituees te maken heeft met een pooier. De SGP vindt dat er daarom een extra strafbepaling moet komen die souteneurschap verbiedt.

5. Strafbaar stellen prostitueebezoek
De SGP vindt dat prostitueebezoek van illegale prostituees strafbaar gesteld moet worden. Artikel 19 van het Verdrag inzake bestrijding van mensenhandel vraagt ook om maatregelen. Nederland kan hierbij een voorbeeld nemen aan Zweden, waar elk prostitueebezoek strafbaar is.

6. Uitvoering motie uitstapprogrammaâs
De SGP heeft diverse jaren geleden een motie ingediend om prostituees de mogelijkheid te bieden te stoppen met dit werk. Nog maar 6 procent van de gemeenten heeft hierover beleid ontwikkeld. De afgelopen jaren is te weinig gedaan. Gemeenten moeten de verplichting krijgen om uitstapprogrammaâs aan te bieden. Ook hulpverlening voor prostituees is slechts beperkt beschikbaar. Slechts 23% van de gemeenten besteedt hier aandacht aan. Daarvoor moet ook beleid ontwikkeld worden.

7. Verhoging minimumleeftijd prostitutie
De SGP wil de leeftijd voor prostitutie in ieder geval van 18 naar 21 te verhogen. Het is onbegrijpelijk dat de minister op dit punt aarzelt.

8. Hogere strafmaat en fax/sms-bombardement De strafmaat voor mensenhandel zonder strafverzwarende omstandigheden (6 jaar) is vergeleken met andere misdrijven licht. De SGP wil een verhoging tot ten minste 8 jaar. Er wordt soms succesvol gebruik gemaakt van een faxbombardement om het werken onmogelijk te maken. Dit kan natuurlijk ook via sms of andere methoden. Dit middel moet meer gebruikt worden.
9. Toezicht en handhaving: samen!
Op papier wordt prostitutie prioriteit bij de diverse betrokken instanties. De SGP vindt het verbazingwekkend dat er nog steeds geen goede samenwerking is tussen Belastingdienst, arbeidsinspectie en politie. Gedwongen prostitutie wordt niet sterk gecontroleerd, veel minder dan bijvoorbeeld minderjarigheid of ontbreken werkvergunning. De politie moet dan ook meer menskracht krijgen om zich juist op het opsporen van gedwongen prostitutie te richten, juist ook in het illegale circuit en de zogenoemde âthuiswerkersâ.

10. Breezerseks en loverboys
De rapportage over breezerseks maakte een voorzichtig begin aan het inzichtelijk krijgen van instrumentele seks. Omdat dit ook gezien kan worden als een vorm van prostitutie met minderjarigen, vragen wij hiervoor ook de aandacht van de minister bij de Kaderwet. Hier moeten concrete maatregelen genomen worden, zowel op het gebied van voorlichting als het bieden van alternatieven voor minderjarige meisjes die slachtoffer worden van loverboys.