Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Ministerie van Verkeer en der Staten generaal Waterstaat Binnenhof 4 Plesmanweg 1-6
2513 AA DEN HAAG Den Haag Postbus 20901
2500 EX Den Haag T 070 351 6171 www.verkeerenwaterstaat.nl

Contactpersoon
- T -

Ons kenmerk VenW/DGMo-2009/4593 Datum 21 september 2009
Onderwerp Kamervragen Uw kenmerk
2009ZO4950

Bijlage(n)
-

Geachte Voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen van de leden Aptroot en Van Miltenburg over de A2 en de Maasbrug bij Zaltbommel welke 18 maart 2009 aan mij zijn gesteld.


1. Kent u het bericht "Van den Anker wil A2 breder" over de A2 en de Maasbrug bij Zaltbommel? (Brabants Dagblad, 17 maart 2009)


1. Ja.


2. Is het waar dat Rijkswaterstaat vasthoudt aan twee keer drie rijstroken op basis van meer dan tien jaar oude prognoses?


2. Mijn voorganger heeft in 2000 het Tracébesluit genomen op basis van een trajectnota/ mer van mei 1997. Conform de toen beschikbare studies is besloten om het traject van de A2 Zaltbommel - Empel te verbreden naar 2 x 3 rijstroken. De verkeerskundige gegevens gaven aan dat door deze maatregelen de problematiek tot 2020 zal zijn opgelost. Op dit moment wordt deze uitbreiding gerealiseerd. De openstelling zal in 2010 zijn. Het klopt dus dat deze uitbreiding gebaseerd is op de prognoses uit de trajectnota/mer uit 1997. In het Tracé besluit 2000 is overigens wel rekening gehouden met een ruimtereservering naar 2 x 4 rijstroken in de zijbermen.

Voor de nut en noodzaak en de mogelijke realisatie van de 4e rijstrook dient een afzonderlijke tracéwet procedure te worden doorlopen. Ook met doorvoeren van de adviezen van de Commissie versnelling besluitvorming infrastructuur en de recente wetswijzigingen zal de doorlooptijd tussen verkenning en realisatie 5 tot 7 jaar in beslag nemen. De oplevering van de verbreding naar 2 x 3 rijstroken is al in het voorjaar 2010. Een procedurele koppeling op dit moment met een verbreding naar 2 x 4 houdt deze oplevering jaren op en is dan ook niet wenselijk.


3. Onderschrijft u de recente prognoses die zeggen dat er met twee keer drie rijstroken over enkele jaren weer files staan?
a
agina 1 van 2 P






4. Deelt u de mening dat investeringen duurzaam moeten zijn, dus een oplossing Ministerie van Verkeer en voor de lange termijn moeten bieden, en dat daarom de A2 tot twee keer vier Waterstaat rijstroken moeten worden verbreed, waarbij de Maasbrug ook wordt aangepast of Datum vernieuwd voor twee keer vier rijstroken?

Ons kenmerk 3 en 4. Op 19 november 2007 is de "beleidsbrief netwerkaanpak", waaronder de VenW/DGMo-2009/4593 Landelijke Markt en Capaciteitsanalyse wegen naar uw Kamer gezonden. In deze beleidsbrief zijn de resultaten opgenomen van verkeersprognoses voor het landelijke netwerk, met verschillende scenario's voor economische groei in 2020. Zowel in het hoge als in het lage groeiscenario's blijkt de ambitie uit de Nota Mobiliteit voor de reistijd op het - traject A2 Deil ­ Hintham te worden gehaald in 2020. Hierbij is de verbreding naar 2x3 rijstroken als uitgangspunt genomen. Deze ambitie is dat de reistijd in de spits op dit traject maximaal anderhalf keer zo lang mag zijn dan de reistijd in het dal. In de praktijk betekent dit dat er op sommige locaties filevorming kan optreden, maar over het hele traject is er sprake van een acceptabele reistijd conform de uw Kamer geaccordeerde Nota Mobiliteit. Ik ken op dit moment geen andere prognoses die aantonen dat een verbreding naar 2x4 noodzakelijk is. Maar natuurlijk houd ik de vinger aan de pols, door middel van de periodieke Nationale markt- en capaciteitsanalyse, die in 2010 wordt uitgevoerd. Hierbij zal de verhoogde ambitie voor de hoofdverbindingsassen uit de mobiliteitsaanpak voor 2028 worden betrokken. Op basis van deze analyse van het mobiliteitssysteem (inclusief de A2 tussen Zaltbommel en Empel) worden de belangrijkste investeringsopgaven voor alle modaliteiten zichtbaar die een basis vormen voor de nadere invulling van het MIRT.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 2 van 2