Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
- T -

Ons kenmerk VenW/DGMo-2009/8576

Uw kenmerk Datum 21 september 2009 2009D40659

Onderwerp Voortgang spooronderhoud Bijlage(n)
-

Geachte voorzitter,

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft mij gevraagd u te informeren over de voortgang van de afspraken met ProRail inzake investeringen in snel te realiseren projecten op het spoor en spooronderhoud zoals opgenomen in mijn brief van 9 april 2009 (29984, nr 176). De vaste commissie heeft aangegeven dat het specifiek gaat om de vraag hoe het staat met het verstrekken van opdrachten door ProRail aan de spoorsector en om de vraag op welke wijze de taakgroep, die kijkt naar de vitaliteit van de spoorsector, aan de slag is gegaan en wanneer de eerste resultaten te verwachten zijn.

Stand van zaken ten aanzien van het verstrekken van opdrachten. Voor wat betreft de voortgang van de maatregelen zoals opgenomen in mijn brief van 9 april 2009, geeft ProRail aan dat alle werkzaamheden uit het versnellings- pakket die betrekking hebben op 2009, dit jaar in de markt worden gezet. Het gaat daarbij om extra werk in 2009 met een volume van circa 35 mln voor klein en groot onderhoud, bovenbouwvernieuwing, het programma ruimte voor de fiets en het programma geluid. Uitzondering is het werk ten behoeve van de renovatie van Amsterdam CS, dat naar verwachting in de eerste helft van 2010 in de markt wordt gezet, afhankelijk van het verkrijgen van de betreffende vergunningen in het kader van de monumentenzorg.

ProRail heeft verder aangegeven, op basis van de realisaties prognoses tot en met het tweede kwartaal, ook op koers te liggen om in 2009 het volledige reguliere pakket aan werkzaamheden te realiseren. ProRail geeft aan dat daarmee in 2009, gecorrigeerd voor efficiency als gevolg van aanbestedingsresultaten, naar verwachting circa 8% meer productie wordt gerealiseerd in vergelijking tot de realisatie in 2008. Dit betreft het totaal aan functiehandhaving (onderhoud) en functiewijziging. Over de stand van zaken met betrekking tot de uitputting van het spoorartikel zal ik u nader informeren bij Najaarsnota.

a

Pagina 1 van 2





Werkwijze en resultaten taakgroep (strategisch platform spooraannemers). Datum Op 2 juli 2009 heb ik een brief ontvangen van ProRail over de wijze waarop het

overleg tussen ProRail en de spooraannemers is vormgegeven, waarmee ook Ons kenmerk invulling is gegeven aan de in de motie Cramer gevraagde taakgroep. ProRail geeft VenW/DGMo-2009/8576 daarbij aan dat het overleg plaatsvindt langs twee lijnen.

De eerste lijn betreft het platformoverleg spooraannemers. Dit overleg kent twee niveaus. Het strategisch platformoverleg, de feitelijke invulling van de taakgroep, vindt 3 tot 5 keer per jaar onder onafhankelijk voorzitterschap1. Hierin wordt onder andere gesproken over de middellange en lange termijnontwikkelingen in de spoorbranche met betrekking tot de werkvolumes.
Daarnaast vindt er 6- tot 8-wekelijks overleg plaats op operationeel niveau. In dit overleg wordt onder andere gesproken over de marktontwikkelingen en wordt elke keer het werkvolume besproken aan de hand van een gezamenlijk opgesteld inzicht in de diverse soorten spoorprojecten. Dit overleg met de sector had eerder al geresulteerd in het pakket aanvullende maatregelen zoals gepresenteerd in mijn brief van 9 april.

De tweede lijn betreft een apart overleg met de spooraannemers via de vakgroep railinfrastructuur van Bouwend Nederland, voor het bespreken van de (sociale) maakbaarheidsproblematiek bij spooraannemers.

Strategisch platformoverleg spooraannemers
In de bijeenkomst van 25 mei 2009 van het strategisch platform zijn de belangrijkste onderwerpen die van strategische belang zijn voor de sector vastgesteld. Deze onderwerpen betreffen onder andere:

- De volumeontwikkeling in het aantal opdrachten en het voorkomen van een ongewenste afname daarin. Hierbij is afgelopen maanden samen met de aannemers gewerkt aan het nader invullen van 10 mln aan extra klein onderhoud, die onderdeel is van het versnellingspakket.
- De sociale problematiek (dagwerk/nachtwerk). ProRail geeft aan dat dit volledig is opgepakt in het overleg met Bouwend Nederland. Dit overleg heeft geleid tot een opzet van het onderhoudsrooster 2010 en er worden afspraken gemaakt over het maximeren van de inzet van de mobiele werkplaats. Verder zijn concrete afspraken gemaakt over het vormgeven van het onderhoud na 2010 rekening houdend met de mogelijkheden en wensen van de spooraannemers enerzijds en de te faciliteren treindienst anderzijds.
- het programma Tijd-Ruimte Slots (productie versus beschikbaarheid). Hierover vindt begin oktober een workshop plaats. De volgende bijeenkomst van het strategisch platform staat gepland op
22 oktober 2009.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings


1 De onafhankelijke voorzitter is ir. W.J. Jol Pagina 2 van 2