Ingezonden persbericht


TU Delft demonstreert prototypes van innovatieve mobiele oplossingen

Nederlandse studenten presenteren projecten tijdens Intel-conferentie in Silicon Valley

Kontich, 21 september 2009 - Onderzoekers en studenten van de Technische Universiteit Delft werken momenteel aan bijzondere prototypes van twee innovatieve mobiele oplossingen: KeyPing en Tate. Deze onderzoeken worden door Intel gesponsord in het kader van de Intel University Design Expo 09. Met deze Design Expo daagt Intel studenten wereldwijd uit om na te denken over de toekomst van mobiel computergebruik en hoe dit ons dagelijks leven gemakkelijker en leuk kan maken. De deelnemende studenten van TU Delft presenteren hun prototypes vandaag en morgen in San Francisco, tijdens het Intel Developer Forum (IDF) 2009.

TU Delft en de Royal College of Art in London zijn de enige niet-Amerikaanse deelnemende universiteiten die door Intel zijn geselecteerd om hun projecten te presenteren tijdens IDF, dat van 22 tot 24 september plaatsvindt. De projecten uit Delft worden uitgevoerd door studenten van de faculteit Industrieel Ontwerpen, onder leiding van dr. ir. Ianus Keller, die zich gespecialiseerd heeft in de interactie tussen mens en machine.

Digitale sleutelhangers
KeyPing wordt ontwikkeld rond het thema 'Social Connectedness' (sociale en digitale interactie) en heeft tot doel ouderen meer te betrekken bij de digitale levensstijl van hun familie en vrienden. In plaats van de pc, bieden de studenten ouderen hiervoor tastbare en laagdrempelige middelen zoals digitale sleutelhangers en een bijbehorend sleutelbord. Zo kunnen de deelnemers bijvoorbeeld zien wanneer familieleden thuis komen of juist het huis verlaten.

Virtueel huisdiertje
Naast KeyPing wordt er bij de TU Delft ook gewerkt aan Tate, een sociaal gameproject voor 11-13 jarigen. Tate is een virtueel huisdiertje op de computer, dat als schakel dient om nieuwe vrienden te maken. Kinderen kunnen hun Tate echter ook opslaan in een soort horloge, waar het dan tijdelijk in woont als ze de deur uit gaan. Wanneer kinderen met zo'n Tate-horloge elkaar een hand geven, zorgt het apparaat ervoor dat de kenmerken van hun Tates - en eventueel informatie - automatisch worden uitgewisseld. Met deze nieuwe informatie kan hun eigen Tate dan eigenschappen overnemen van de 'vreemde' Tate. De uitdaging is om zo veel mogelijk andere Tate-spelers te ontmoeten - zowel fysiek als online - om op deze manier een groot aantal varianten te creëren. Zo wordt de sociale waarde van fysiek contact met anderen gecombineerd met het online ontmoeten van nieuwe vrienden.

"Voor de TU Delft is dit een kans om te laten zien dat we een op een heel eigen manier, vanuit menselijk oogpunt, zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor technologie. We kijken naar de belevingswereld van mensen en onderzoeken hoe een nieuw product daar binnen zou passen." zegt Ianus Keller. "We hebben eerder aan Design Expo's van andere bedrijven meegedaan, maar deze keer maakt de 'engineering' cultuur van Intel het voor ons extra interessant. We hebben ook gemerkt dat Intel zeer geïnteresseerd is in onze benadering." Meer over de research en de aanpak van Ianus Keller is te vinden op http://forinspirationonly.com/.

Intel wil het mobiel gebruik van internet - wat met steeds meer verschillende apparaten mogelijk is - stimuleren. De focus van de Intel University Design Expo 09 ligt daarom op innovatieve mobiele toepassingen en apparaten. Intel hoopt dat de projecten van de deelnemende universiteiten zullen laten zien hoe mobiel computergebruik ons dagelijks leven leuker, gemakkelijker en beter kan maken. Daarbij wordt vooral ook gekeken naar innovaties buiten de traditionele IT-sector. Intel zal de resultaten van het onderzoek door de deelnemende universiteiten en onderwijsinstellingen gebruiken als inspiratie voor de ontwikkeling van toekomstige productconcepten.

YouTube-video's van KeyPing:

Noot van de redactie:
beeldmateriaal en achtergrondinfo zijn te vinden op www.mcsonline.nl/pers.

Over Intel
Intel, marktleider in chipinnovatie, ontwikkelt technologieën, producten en initiatieven die de manier waarop mensen leven en werken voortdurend verbeteren. Meer informatie over Intel is te vinden op www.intel.com/pressroom en op http://blogs.intel.com.