NMBS

De NMBS-Holding verkoopt twee buitendienstgestelde spoorwegbeddingen aan Provincie West-Vlaanderen

15/09/2009

In West-Vlaanderen ligt er ongeveer 73 km ongebruikte spoorwegbedding. De sporen zijn al jaren geleden opgebroken. Deze spoorlijnen zijn buitendienst gesteld en niet meer noodzakelijk voor exploitatie. Het is technisch ook niet meer haalbaar om de deze lijnen opnieuw in dienst te stellen aangezien de meeste op verschillende plaatsen al zijn onderbroken door vroegere verkoop van eigendommen. Deze spoorbeddingen kunnen dus beter worden benut voor andere doeleinden dan er ongebruikt bijliggen. Deze ongebruikte beddingen zijn bijna allemaal in bezetting gegeven aan de Provincie West-Vlaanderen die deze heeft omgevormd tot fiets- en wandelpaden. Op termijn moeten ze deel uitmaken van een recreatief en functioneel fietsroutenetwerk voor de hele provincie. Het Provinciebestuur heeft besloten om deze beddingen te kopen zodat ze in staat zijn om de definitieve regeling en bepaling van de grenzen van de beddingen zelf te regelen. De NMBS-Holding verkoopt de beddingen van de spoorlijnen 83 Kortrijk-Ronse en 64 Ieper-Roeselare.

Vroegere spoorlijn 83 Kortrijk-Ronse

De NMBS-Holding verkoopt het deel spoorwegbedding vanaf de Hugo Verriestlaan in Kortrijk tot de Pontstraat in Avelgem aan de Provincie West-Vlaanderen voor 330.000 euro. Het betreft een oppervlakte van 115.000 m² of 6,6 km lengte. De verkoopprijs is vastgesteld op basis van een schatting van het Comité tot Aankoop van Onroerende goederen.

Deze enkelsporige lijn werd op 1 juni 1869 opengesteld door de private spoorwegmaatschappij Braine-le-Comte à Courtrai, die in 1872 werd genationaliseerd. De lijn Kortrijk-Ronse werd nooit geëlektrificeerd. Sinds 1959 rijden er geen reizigerstreinen meer tussen Avelgem en Ronse en sinds 1960 niet meer tussen Kortrijk en Avelgem. Tot 1991 reden er op deze spoorlijn nog goederentreinen tussen Kortrijk en de Bekaert-fabriek in Zwevegem. Sinds september 2003 zijn alle sporen opgebroken.

Sinds 2005 ligt er het Guldenspoorpad (de G-route), een fietspad tussen het Gebroeders Van Raemdonckpark in Kortrijk en de Deerlijkstraat in Zwevegem. Dagelijks maken honderden fietsers gebruik van deze route.

Vroegere spoorlijn 64 Ieper-Roeselare

De NMBS-Holding verkoopt het deel spoorwegbedding van de Maagdestraat in Zonnebeke tot voorbij de Lindeweg (grens Moorslede Roeselare) aan de Provincie West-Vlaanderen voor 540.000 euro. Het betreft een oppervlakte van 172.500 m² of 9,2 km lengte.

Deze enkelsporige lijn werd op 12 april 1868 geopend door de private spoorwegmaatschappij Flandre Occidentale. Op 1 januari 1906 werd de spoorlijn genationaliseerd. De lijn Ieper-Roeselare werd nooit geëlektrificeerd. De spoorlijn werd vooral gebruikt voor het vervoer van landbouwprodukten (vlas, cichorei, bieten, boter en eieren naar de markten) en landbouwarbeiders. In de volksmond werd dit al snel de Kloefetrein.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog had de lijn Ieper-Roeselare een strategische rol en lag voortdurend onder vuur. De Geallieerden gebruikten de spoorlijn vooral voor de aanvoer van troepen en goederen uit Ieper of Poperinge. De Duitsers voerden troepen en goederen aan uit Roeselare. Zij bouwden ook talrijke bunkers langs de spoorlijn tussen Roeselare en het front in Passendale Op het slagveld werd de spoorlijn verdedigd door zware Duitse stellingen (de Albrecht Stellung, de Wilhelm Stellung en de Flandern I en II-Stellung). Na de oorlog werd spoorlijn heraangelegd.

Sinds 17 mei 1953 rijden er geen reizigerstreinen meer over de spoorlijn. Goederenverkeer bleef nog mogelijk tussen Moorslede en Ieper tot 1970. Sinds 1974 werden alle sporen opgebroken. Tussen Ieper en Zonnebeke wordt de spoorwegbedding gebruikt voor de N37. Tussen Zonnebeke en de Passendalestraat werd de spoorlijn een fietspad (The Road to Passchendaele). Duizenden soldaten liepen over de spoorlijn en de meesten keerden nooit levend terug. Er bevinden zich tal van historische bezienswaardigheden zoals de Britse begraafplaats Tyne Cot Cemetery. Tussen Zonnebeke en Moorslede bevindt zich ook de 10 km lange Stroroute, een fiets- en wandelpad.

De NMBS-Holding zal in de toekomst nog ongebruikte spoorbeddingen verkopen aan de Provincie West-Vlaanderen. Zo liggen er nog beddingen die nu dienst doen als fiets- en wandelpad tussen Roeselare en Menen (L65, Kezelbergroute), Avelgem-Spiere (L85, Trimaarzate), Diksmuide-Nieuwpoort (L74, Frontzate), Kortemark-Ieper (L63, Vrijbosroute) en Brugge-Sijsele (L58, Abdijenroute).