Belg kiest voor glas


97% verkiest wijn en sterke drank in glazen fles

BRUSSEL, 20090918 -- Glas is de favoriete verpakking van de Belgische consument voor bier, wijn en sterkedrank, babyvoeding, kruiden en sauzen. Dat blijkt uit een onderzoek bij 750 Belgen van glasverpakkingsproducent O-I. De enquête toont voorts dat de Belg overtuigd is van het belang van sorteren en recycleren van verpakkingen en afval. Van 21 tot 27 september 2009 vindt de eerste Europese `Choose Glass Week' plaats.

O-I, wereldwijd producent van glasverpakkingen voor de voedings- en drankenindustrie, liet door het onderzoeksbureau iVox een onafhankelijke en representatieve enquête uitvoeren bij 750 Belgen.

Verpakking telt
Drie op de vijf respondenten laat zijn aankopen mee bepalen door de verpakking van een product. Voor welke verpakking men kiest, hangt af van verschillende factoren: de prijs (voor 67%), het gebruiksgemak (56%), het vermogen om te bewaren (41%). De recycleerbaarheid van de verpakking en het respect ervan voor het milieu volgen op plaats 4 en 5. Veertig procent van de respondenten laat zijn keuze voor een verpakking hierdoor bepalen.

"Consumenten hechten steeds meer aandacht aan recyclage en milieu. Glas past perfect in die tendens", zegt Dominique Tombeur, vice-president Marketing en Communications van O-I in Europa. "Het is het enige verpakkingsmateriaal dat 100% recycleerbaar is en telkens opnieuw kan worden gebruikt zonder aan kwaliteit in te boeten. Trouwens: hoe meer gerecycleerd glas we kunnen gebruiken in het productieproces, hoe minder energie we nodig hebben."

Glas is favoriet
Wijn en sterkedrank horen in een glazen fles, vindt 97% van de respondenten. Ook voor bier is glas de favoriete verpakking van 81% van de respondenten. De Belg scoort daarmee fors hoger dan andere Europeanen. Uit een studie eerder dit jaar in 12 Europese landen, waaronder Nederland, bleek 77% glas te verkiezen voor wijn en sterkedrank, voor bier was dat 70%.

Ook voor babyvoeding (79%), kruiden (68%) en sauzen (55%) kiest de Belg resoluut voor glas. Voor andere producten komt glas op de 2de plaats van favoriete verpakkingen. Dat is het geval voor desserts, soft drinks, groenten- en fruitbereidingen, water en vruchtensappen.

Wanneer de consument de keuze heeft tussen verschillende verpakkingen, kiest 58% voor glas. "De voorkeur van consumenten voor glas, is duidelijk", aldus Dominique Tombeur. "Wij willen merkeigenaren en retailers daarom aansporen een grotere keuze aan producten in glas aan te bieden zodat zij de consument nog beter kunnen bedienen."

Over O-I:
Wereldwijd wordt miljoenen keren per dag verpakkingsglas van O-I gebruikt voor toonaangevende consumentenproducten. Als marktleider in Europa, Noord-Amerika, Azië-Pacific en Latijns-Amerika vervaardigt O-I verpakkingsglas dat 100 procent recycleerbaar is. Glas biedt een toegevoegde waarde als verpakkingsmiddel door de garantie van een superieure smaak, puurheid en aantrekkelijke presentatie van de producten. O-I is opgericht in 1903 en heeft 79 fabrieken in 21 landen waar meer dan 23.000 medewerkers werkzaam zijn. In 2008 is een netto-omzet gerealiseerd van 7,9 miljard dollar. Meer informatie op www.o-i.com.





Ingezonden persbericht