Ingezonden persbericht


21 september 2009

COCA-COLA NODIGT FANS OVER DE HELE WERELD UIT OM VOETBALVREUGDE

UIT TE DRAGEN
Lancering van internationale marketingcampagne ter ondersteuning van de sponsoring van de 2010 FIFA World Cup South AfricaTM

Zürich, Zwisterland - Coca-Cola heeft vandaag op het hoofdkantoor van de Fédération Internationale de Football Association (FIFA) de internationale, geïntegreerde marketingcampagne rondom 2010 FIFA World CupTM in aanwezigheid van Muhtar Kent, CEO van de Coca-Cola Company en Joseph S. Blatter, directeur van FIFA gepresenteerd. De campagne is geïnspireerd op de vreugdevolle vieringen die kenmerkend zijn voor het gastcontinent Afrika en nodigt fans uit hun optimisme en passie voor voetbal uit te dragen via uitbundige vieringen.

Tot de hoofdelementen van de Coca-Cola-campagne behoren de hymne van een Afrikaanse hiphopartiest, het tv-spotje met Roger Milla - bekend om zijn legendarische vreugdedans, de erkenning van de speler van de beste viering van een goal, een online- programma, verpakkingen en de FIFA World Cup Trophy Tour van Coca-Cola.

Sensatie en spektakel
"De wereldwijde passie voor voetbal is ongeëvenaard en biedt ons bedrijf de beste kans om fans te bereiken in elk land waar Coca-Cola actief is," vertelt Muhtar Kent. "Dankzij onze programmas ter ondersteuning van de 2010 FIFA World CupTM, krijgen fans de kans de sensatie en het spektakel van voetbal te ervaren, ongeacht waar zij wonen. En zoals alle voetbalfans is Coca-Cola vooral enthousiast over het feit dat het FIFA World CupTM voor het eerst op het Afrikaans continent wordt gehouden."

Elkaar versterken
"Dankzij de internationale reikwijdte en marketingexpertise van onze partner Coca-Cola zijn wij in staat de positie van voetbal te versterken en de sensatie en passie van onze sport op nog meer mensen over de hele wereld over te brengen," aldus Joseph S. Blatter. "Deze campagne combineert zowel het unieke karakter van het continent Afrika als de vreugde die voetbal oproept."

Hoogtepunten wereldwijde campagne
In aanloop naar de FIFA World CupTM zal een reeks evenementen worden gelanceerd waardoor fans het evenement intensief kunnen beleven. Zo begint de campagne met de FIFA World Cup Trophy Tour van Coca-Cola. Binnen het kader van dit evenement reist de trofee naar 86 landen, waaronder elke staat van Afrika.

Door de opkomende Somalische hiphopartiest KNaan is speciaal een vrolijk, op Afrika geïnspireerd nummer geschreven, een remix van ,,Wavin Flag, als hymne voor het FIFA- wereldbekerprogramma 2010 van Coca-Cola. Het nummer zal als muzikaal element voor de gehele campagne worden gebruikt: als soundtrack voor alle tv-spotjes, tijdens de FIFA World Cup Trophy Tour van Coca-Cola, op het digitale online-platform en voor nog veel meer evenementen.

Tot de hoogtepunten behoort ook de internationale tv-commercial met Roger Milla: de legendarische voetballer uit Kameroen die beroemd is om zijn iconische vreugdedans tijdens het FIFA WK in Italië in 1990.


1

Miljoenen mensen over de hele wereld herinneren zich Milla als eerste voetballer die een vreugdedansje opvoerde nadat hij gescoord had. In het kader van dit dansje zal voor het eerst de speler van de beste viering van een goal tijdens het evenement worden erkend.

Verder nodigt Coca-Cola voetbalfans uit om hun vreugde over de gemaakte goals te filmen en op een speciale website te plaatsen. Alle clips zullen worden bewerkt tot een permanente ,,loop om zo een doorlopend vreugdefeest te creëren dat op de website te zien zal zijn. Geselecteerde fans maken kans op FIFA World CupTM prijzen.

Coca-Cola produceert een 60 minuten durende documentaire waarin de verhalen achter de meest bekende internationale goalvieringen worden verteld en waarin de spelers van de 2010 FIFA World CupTM worden gevolgd tijdens hun plannen voor de op Afrika geïnspireerde vieringen voor de wedstrijd.

Activatie Nederland
Via de wereldwijde, geïntegreerde marketingcampagne zal de Nederlandse consument lokaal uitgebreid worden betrokken in de sponsoring van 2010 FIFA World CupTM door Coca-Cola. Zo zal de samenwerking met FIFA intensief terug te vinden zijn op verkooppunten van Coca-Cola en kan de consument kans maken op mooie prijzen. Verder wordt via online en muziek de campagne op ludieke wijze geactiveerd. Een wereldwijde commercial met Roger Milla in de hoofdrol zal te zien zijn op de Nederlandse televisie. Tot slot maken zes jongeren tussen de 12 en 16 jaar oud de únieke kans om als vlaggendrager naar de 2010 FIFA World CupTM af te reizen om de Nederlandse vlag te dragen en ons land te vertegenwoordigen.

Samenwerking FIFA
Coca-Cola werkt al sinds 1974 formeel samen met de FIFA en is sinds 1978 officiële sponsor van de FIFA World CupTM. Coca-Cola adverteert al sinds 1950 tijdens elke FIFA World CupTM in de stadions en ondersteunt de voetbalsport al lang op elk niveau.

De 2010 FIFA World CupTM vindt plaats in Zuid-Afrika. De aftrap staat gepland voor 11 juni. De 32 teams strijden voor het eerst op het Afrikaans continent om de meest felbegeerde trofee. De finale zal op 11 juli 2010 in het voetbalstadium van Johannesburg worden gespeeld. De laatste trekking voor de groepen zal in Kaapstad op 4 december 2009 plaatsvinden.