Gemeente Echt-Susteren


Extra of gewijzigde huisnummers in gemeente

De gemeente Echt-Susteren is al enige tijd bezig om de gegevens van alle adressen en gebouwen in één systeem te zetten. Dat gebeurt in het kader van de wet BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Deze wet verplicht gemeenten om hun administratie rondom adressen en gebouwen conform landelijke criteria te uniformeren. Een van de onderdelen van deze wet eist dat , meer dan nu het geval is, gebouwen een huisnummer krijgen. Alle gebouwen in onze gemeente zijn inmiddels, op BAG-conforme manier, in kaart gebracht. De betreffende eigenaren/gebruikers zullen bericht ontvangen over de voorgenomen wijzigingen.

Â

Wat is BAG?

Alle gemeenten in Nederland zijn sinds kort wettelijk verplicht om hun administratie van adressen en gebouwen op eenzelfde wijze in te richten en bij te houden. Hiervoor zijn landelijke criteria opgesteld in het kader van deze wet BAG

De belangrijkste aanpassingen zijn:


- Gemeenten en de overheid gaan met één administratiesysteem werken. Op dit moment wordt er met meerdere, verschillende systemen gewerkt, waardoor informatie opvragen soms erg tijdrovend is. Â

Â


- Diverse voorheen ongenummerde gebouwen krijgen een huisnummer toegewezen: niet alleen de woningen en bedrijfspanden hebben dan een huisnummer, maar bijvoorbeeld ook garageboxen en recreatiewoningen. Deze huisnummers worden in het gemeentelijke administratiesysteem opgeslagen. De gegevens worden tegelijkertijd automatisch doorgestuurd naar een landelijke gegevensverzameling (Landelijke Voorziening).

Â


- Medio 2011 zijn alle overheidsorganisaties wettelijk verplicht om uitsluitend gebruik te maken van de gegevens uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).

Â

Wat is het doel van BAG?
De BAG beoogt naast het verbeteren van de kwaliteit van de adresgegevens en het verhogen van de dienstverlening aan de burger, ook een vermindering van de beheerkosten en administratieve lasten. De Landelijke Voorziening verzamelt immers slechts eenmalig de data en de burger wordt dus maar eenmalig lastig gevallen. Vervolgens kunnen de verschillende afnemers er meervoudig gebruik van maken. Het op één plek beheren en van daaruit verspreiden vermindert de beheerkosten. Dit alles komt voort uit een kabinetsplan dat in 2003 is gestart: Programma Andere Overheid. Dit plan wil een andere, beter functionerende overheid (landelijk en gemeentelijk) realiseren.

Â

Wat zijn de voordelen van BAG?

De invoering van de wet BAG heeft bij alle gemeentes veel voeten in de aarde, maar zorgt voor veel voordelen, niet alleen voor de overheid en gemeenten maar ook voor inwoners en bedrijven.

Voorbeelden hiervan zijn:

* Met de juiste, eenduidige gegevens kunnen de overheid en de gemeenten beter vragen beantwoorden van burgers en bedrijven.
* Voor brandweer, ambulancevervoer en politie is het door de BAG straks mogelijk om snel de locatie vast te stellen en kunnen dan adequaat optreden in een noodsituatie.

* Er zijn meer mogelijkheden voor fraudebestrijding, onderzoek en beleidsinformatie

Â

Meer informatie over BAG
Nog meer informatie over het project BAG kunt u vinden op de website van VROM: http://www.bag.vrom.nl. Â

Â