Gemeente Valkenburg aan de Geul

Reactie fractievoorzitters op verzoek Centrum Promotion

De fractievoorzitters Piet Bisschops (IBGV), Corry Fulmer-Bouwens (PPGV i.o.), Math. Knubben (CDA), Charles van Melsen (AB), Jo Simons (PvdA/D'66), Elke de Vries (SP) en Wim Westerhof (VVD) hebben in een brief gereageerd op het verzoek van ondernemersvereniging Centrum Promotion. Â

Open brief van de fractievoorzitters van
AB, CDA, IBGV, PPGV i.o., PvdA/D'66, SP en VVD

Aan het Bestuur van ondernemersvereniging Centrum Promotion p/a Dr. Erensstraat 6
6301 DX Valkenburg aan de Geul
Tevens ter attentie van de in brief van Centrum Promotion van 4 september 2009 genoemde stichting, platform, groeperingen en individuen

Valkenburg aan de Geul, 22 september 2009

Onderwerp: uw brief d.d. 4 september jl. betreffende overleg over de Centrumplannen

Geacht Bestuur,

Op uw brief d.d. 4 september jl. hebben diverse fracties reeds gereageerd. N.a.v. overleg in het presidium (verzamelde fractievoorzitters en burgemeester in zijn hoedanigheid van voorzitter van de gemeenteraad) van jl. woensdag, is U meegedeeld dat -o.m. vanwege afmeldingen van diverse leden wegens werkzaamheden en vakantie- nog onvoldoende afstemming heeft kunnen plaatsvinden en nog nader op uw verzoek om overleg over de centrumplannen zal worden teruggekomen.

In de aanvang van uw brief verwijst U naar uw brief van 11 juni 2009 en een herinneringsmail van 27 juni 2009 aan de leden van de gemeenteraad. U stelt dat die brief onbeantwoord is gelaten. Wij kunnen U verzekeren dat fracties, raadscommissies (EFT en SOB) en gemeenteraad terdege kennis hebben genomen van de inhoud van uw schrijven en deze bij de afwegingen voorafgaand aan het raadsbesluit van 30 juni 2009 hebben meegenomen. Dat geldt overigens ook voor diverse brieven en publicaties van de zijde van andere (groepen van) burgers en ondernemers.

Daarnaast hebben raadsleden in de loop van de besluitvorming op allerlei wijzen geluisterd naar en gesproken met burgers en ondernemers. Bekend mag worden verondersteld dat al decennia lang in onze Valkenburgse samenleving op ambtelijk en bestuurlijk nivo en in kringen van burgers en ondernemers gesproken is over uiteenlopende plannen voor opwaardering van het centrum. Eindelijk is er nu overeenstemming in de gemeenteraad over een centrumplan.

Wij willen benadrukken dat de gemeenteraad bij haar besluitvorming over dit centrumplan niet over ijs van een nacht is gegaan: op allerlei wijzen en in diverse kringen (presidium, commissies, fracties, coalitie/oppositie en de raad zelf) is er informatie uitgewisseld, nagedacht, overlegd, zijn (beleids)voorstellen kritisch onder de loupe genomen, suggesties gedaan, onderzoek gevraagd en resultaten daarvan bekeken en gewogen. Zeer nadrukkelijk zijn er de laatste anderhalf jaar door de raad kaders vastgelegd tijdens de behandeling van de kaderbrief 2008, de begrotingsbehandeling 2009, de kaderbrief 2009 en tenslotte tijdens de behandeling van het centrumplan op 30 juni jl.

Bij de besluitname op 30 juni jl. betreft het een raadbesluit dat kader- en voorwaardenstellend van aard is: een besluit dat op vrijwel alle 27 onderdelen nog nadere uitwerking behoeft. Deze voorwaarden en kaders zijn het spoorboekje voor het college van B & W en het projectmanagement bij de uitwerking van de planonderdelen, het ontwerpen van concept bestemmingsplannen en verkeersbesluiten en andere concrete voorstellen die voor het overgrote deel ter vaststelling aan de raad moeten worden voorgelegd.

In de beginfase van dit veelomvattende centrumplan is de communicatie tussen de meeste betrokkenen stroef en moeizaam verlopen. De gemeenteraad heeft conform haar controlerende taak verleden jaar in een krachtige motie de taakstelling voor college en management in dit opzicht flink aangescherpt en is met herhaling met kritiek en verbetervoorstellen gekomen, die extra inspanningen en ook betere resultaten tot gevolg hadden, ook al zijn wij er nog lang niet, getuige ook de brede maatschappelijke discussies, onrust en kritiek van de laatste tijd.

Daarbij dienen we ons echter ook te realiseren dat bij projecten van de omvang, importantie en gevolgen als het centrumplan kritiek en onzekerheid bijna vanzelfsprekend ook toenemen nadat besluiten zijn genomen die realisering daadwerkelijk dichterbij brengen. Wij hebben alle begrip daarvoor en zeker ook voor de daaraan verbonden emoties en beseffen dat dit op alle betrokkenen extra druk legt en inzet vraagt.

In het verdere traject zal er in ruime mate gecommuniceerd (moeten) worden via informatieverstrekking, inspraak en dialoog. Het college heeft aangegeven op een andere en ook persoonlijkere manier het informatietraject te zullen voortzetten. Daarbij past het niet dat wij als fractievoorzitters en gemeenteraad diegenen die wij de uitvoering hebben opgedragen voor de voeten gaan lopen. Onze taak is het voorwaarden en kaders te stellen, aan college en management om die in te vullen en uit te voeren; wij dienen als controlerend orgaan de gang van zaken scherp in de gaten te houden en tijdig signalen af te geven als het fout gaat of er bijgestuurd moet worden. Zoals we tijdens ons laatste overleg in het presidium nog eens nadrukkelijk gepleit hebben voor een duidelijker gezicht en regie voor het centrumplan. Om te kunnen controleren, bewaken en bijsturen willen we echter zo goed mogelijk aan de weet komen van wat er leeft door vooral te luisteren: dat doen we en willen we blijven doen.

De commissie voor de bezwaarschriften adviseert om de door U en andere groepen en personen ingediende bezwaren tegen het raadsbesluit (of onderdelen ervan) niet ontvankelijk te verklaren, omdat het raadsbesluit geen besluit is zoals bedoeld in artikel 1:3, eerste lid van de Algemene Wet Bestuursrecht. Evenals de commissie willen wij nog eens benadrukken dat geen vrees hoeft te bestaan dat rechten worden verspeeld. Bezwaarmakers kunnen volledig gebruik maken van al hun rechtsbeschermingsmogelijkheden zodra uitvoeringsbesluiten genomen en gepubliceerd zijn. Tevens hebben wij het college en het projectmanagement opgedragen om naast het signaal dat partijen nu 'te vroeg zijn' met bezwaren snel duidelijkheid te verschaffen hoe met de nu ingediende bezwaren 'als de tijd er wel is' wordt omgegaan, in welke fasen en procedures welke inspraak en bezwaarmogelijkheden aanwezig zijn, met goede uitleg daarover. Het college heeft inmiddels gekozen voor een nieuwe aanpak, die aansluit op door ons gewenste verbeteringen in de communicatie. Wij rekenen op een positief resultaat.

Tenslotte uw uitnodiging voor overleg. Uit deze brief mag duidelijk zijn dat wij ons beslist niet willen verstoppen. Een ruime meerderheid van de raad heeft zoals gezegd op 30 juni jl. de voorwaarden en kaders vastgelegd, die college en management nu uitvoeren dan wel nader uitwerken. Die besluitvorming heeft, zoals de wet dat bepaalt, 'zonder last en ruggespraak' plaatsgevonden. Alle 27 onderdelen van het besluit zijn genomen met een meerderheid van stemmen; dat neemt niet weg dat vrijwel alle fracties voorstellen hebben gedaan die bij de verdere uitwerking dienen te worden gewogen. Een fractie was inhoudelijk voor het plan als zodanig maar stemde tegen vanwege de in hun ogen gebrekkige communicatie, twee andere fracties maakten voorbehouden t.a.v. de in/uitrit parkeergarage en de Geulpoort.

Over wat nu precies besloten is, blijken er overigens nogal wat verschillende interpretaties de ronde te doen en misverstanden te bestaan. Die willen wij graag uit de weg ruimen in een open overleg, zonder voorwaarden vooraf met inachtneming van normale spelregels en in wederzijds respect, waarbij wij vooral willen luisteren.

Als U na lezing van deze brief een dergelijk overleg op prijs stelt, willen we graag afspraken met U maken over een geschikt tijdstip, plaats, de vorm waarin, de deelnemers en de gespreksleiding. De door U geopperde datum van 23 september a.s. is niet haalbaar omdat op die datum een reguliere vergadering van de raadsadviescommissie economie, financiën en toerisme plaatsvindt.

Voor nadere afstemming kunt U contact opnemen met de raadsgriffie: telefoon 043 - 6099386 of via email a.hoeberigs@valkenburg.nl

Met vriendelijke groet en hoogachting verblijven,

de fractievoorzitters

Piet Bisschops (IBGV), Corry Fulmer-Bouwens (PPGV i.o.), Math. Knubben (CDA), Charles van Melsen (AB), Jo Simons (PvdA/D'66), Elke de Vries-Becker (SP), Wim Westerhof (VVD)