Zelfstandige hijskraanmachinisten bezorgd over veiligheid bouwplaats

23/09/2009 15:17

VNO-NCW

GEZAMENLIJK PERSBERICHT

Utrecht/Den Haag, 23 september 2009 - Zelfstandige hijskraanmachinisten, verenigd in de Beroepsvereniging Interim Machinisten (BIM), maken zich ernstige zorgen over de veiligheid op grote bouwprojecten in Nederland. Uit kostenoverwegingen huren opdrachtgevers steeds vaker hijskraanmachinisten uit Oost-Europese landen in. Volgens de BIM en koepelorganisatie Platform Zelfstandige Ondernemers komt de veiligheid hierdoor ernstig in het gedrang. "Het wachten is op het eerste grote ongeval op de bouwplaats", aldus Jan Bootsma, voorzitter van de belangenvereniging voor zelfstandige hijskraanmachinisten.

Buitenlandse machinisten beheersen soms amper de Nederlandse taal. Dat kan leiden tot levensgevaarlijke situaties: in Nederland beslist de machinist of er veilig gehesen kan worden. Misverstanden kunnen daardoor grote gevolgen hebben. Leden van de BIM komen regelmatig in situaties waarin slechts moeizaam kan worden gecommuniceerd met de buitenlandse kraanmachinist. Overtredingen van de veiligheidswetten, met alle risico's van dien, liggen op de loer.

Eenvoudige toets

Op dit moment worden in Nederland zo'n 50 Oost-Europese hijskraanmachinisten ingezet, die in loondienst zijn van een of meerdere uitzendbureaus. Ze beschikken veelal niet over de kwalificaties en kennis voor het veilig bedienen van moderne hijskranen die in ons land worden gesteld. Op grond van Europese regelgeving kunnen ze een ontheffing krijgen van 6 tot 12 maanden. Op papier lijken de voorwaarden voor ontheffing stevig, maar in de praktijk stellen deze weinig voor. De vereiste communicatievaardigheden in woord en gebaar worden slechts beperkt getoetst. Voor de vereiste praktische kennis en vaardigheden wordt een zeer eenvoudige praktijktoets gehanteerd. Samen met een jaar aantoonbare recente ervaring met vergelijkbare machine is dat nu voldoende voor zo'n ontheffing.

Striktere controle Arbeidsinspectie

Buitenlandse kraanmachinisten zijn welkom op Nederlandse bouwplaatsen, benadrukt de Beroepsvereniging Interim Machinisten. Zij wijst echter op het grote gevaar dat schuilt in het niet of nauwelijks beheersen van de Nederlandse taal. Veiligheid mag binnen het Europese vrije verkeer van diensten geen sluitpost worden. De BIM bepleit daarom een striktere controle en toetsing door de Arbeidsinspectie.

Certificaat

Veiligheid is een belangrijk element van de pittige, kostbare opleiding voor kraanmachinisten. Het TCVT-certificaat, het rijbewijs voor een hijskraan is vijf jaar geldig. Het kan verlengd worden als de machinist kan aantonen dat hij voldoende praktijkuren heeft gemaakt en twee dagen nascholing/opfriscursus heeft gevolgd.De Beroepsvereniging Interim Machinisten heeft zich met ARBO opleidingsinstanties en de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport jarenlang ingespannen voor het beperken van de risico's in de bouw én bij verticaal transport. Die veiligheid dreigt nu door het aantrekken van Oost-Europese machinisten uit kostenoverwegingen te worden weggevaagd.

Beroepsvereniging

De leden van de Beroepsvereniging Interim Machinisten werken door het hele land met alle soorten en typen hijskranen. De BIM is één van de ruim veertig branche- en beroepsorganisaties die zijn aangesloten bij de vereniging Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO). PZO behartigt de belangen van zelfstandige ondernemers zonder personeel (zzp'ers) in politiek en ambtelijk Den Haag. Daarnaast kunnen PZO-leden gebruikmaken van een groot aantal ledendiensten. PZO werd opgericht in 2002 en vertegenwoordigt inmiddels ruim 20.000 zzp'ers.






Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie (