SERV

Persbericht

Mobiliteitsraad van Vlaanderen presenteert
Zeven aanbevelingen voor beter mobiliteitsbeleid

Brussel, 23 september 2009

Het Vlaams mobiliteitsbeleid moet dringend een versnelling hoger schakelen. Dat concludeert de Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA) op basis van de cijfers over het huidig mobiliteitsbeleid in zijn eerste Mobiliteitsrapport. De Mobiliteitsraad geeft daarvoor zeven aanbevelingen aan de nieuwe minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.

De voorzitter van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen, Daan Schalck, stelde vandaag het eerste Mobiliteitsrapport van Vlaanderen voor aan de minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Het rapport presenteert de relevante gegevens over de mobiliteit en het mobiliteitsbeleid in Vlaanderen. Hieruit blijkt dat het mobiliteitsbeleid in Vlaanderen op een aantal vlakken goed scoort. Zo gaat de verkeersveiligheid erop vooruit, vervoert het openbaar vervoer meer reizigers en gaat ook het goederenvervoer in stijgende lijn. Tegelijk stelt de Mobiliteitsraad vast dat we ons verplaatsingsgedrag niet aanpassen, dat we niet overschakelen op duurzamere vervoerswijzen, ... De wegeninfrastructuur kan de toename van het verkeer niet aan. De luchtkwaliteitsnormen zullen we zonder extra inspanningen niet halen.

Het Vlaams mobiliteitsbeleid heeft dringend nood aan een meer integrale planmatige aanpak waarbij maatregelen op elkaar afgestemd zijn en rekening houden met een draagvlak bij alle actoren. Die aanpak vergt de medewerking van de hele Vlaamse Regering want het mobiliteitsbeleid is verweven met vele beleidsdomeinen (milieu, ruimtelijke ordening, economie, gezondheid, ...). Ook alle actoren in het mobiliteitsveld moeten op een open wijze samenwerken aan één Vlaams Mobiliteitsplan Voldoende mensen en middelen moeten hiervoor worden ingezet.

Daan Schalck (voorzitter MORA): "Wij hopen hiermee een aanzet te geven voor een geobjectiveerd debat over het Vlaamse Mobiliteitsbeleid, en dat dit rapport een bijdrage levert aan een maatschappelijk gedragen lange termijnvisie".

De Mobiliteitsraad van Vlaanderen presenteert in zijn rapport zeven aanbevelingen om het mobiliteitsbeleid op het juiste spoor te zetten. Die aanbevelingen zijn gedragen door alle leden van de raad met name de werkgevers- en werknemersorganisaties, de lokale overheden, mobiliteitsverenigingen, milieuverenigingen en openbaar vervoer aanbieders.

Daan Schalck (voorzitter MORA): "Deze aanbevelingen zijn geen vrijblijvende lijst van samengestelde wensen van onze leden maar het zijn weldoordachte keuzes gemaakt op basis van het aanwezige draagvlak. Zij zijn een uitnodiging om een constructieve dialoog op te starten tussen Mobiliteitsraad en minister Crevits".


1. Vlaanderen moet werk maken van Vlaamse cijfers en indicatoren. Deze zijn nodig om het Vlaams mobiliteitsbeleid structureel te onderbouwen.


2. Om congestie- en bereikbaarheidsproblemen aan te pakken is een afstemming met het beleidsdomein ruimtelijke ordening en mobiliteit noodzakelijk, in eerste instantie voor wonen en werken.


3. Comodaliteit, waarbij steeds de meest duurzame vervoersmodus wordt ingezet, moet de basis worden van het mobiliteitsbeleid en bij de individuele vervoerwijzekeuze. Dit houdt in dat vervoersmodi niet langer apart beschouwd mogen worden maar als één integraal vervoersysteem..


4. Het investeringsbeleid voor mobiliteit en openbare werken moet performanter. Daarvoor is een nieuw beleidsproces nodig met ruimte voor toetsing van het middenveld, snellere doorlooptijden voor infrastructuurprojecten, effectieve realisatie van onder meer de missing links, ...


5. Het mobiliteitsbeleid moet voor het personenvervoer meer focussen op duurzaam woon-werkverkeer. Voor het pendelbeleid is een gerichte aanpak op zijn minst voor Antwerpen en Brussel op zijn plaats.


6. Het verkeersveiligheidsbeleid moet richten op de risicodoelgroepen, beter monitoren en afstemmen tussen de verschillende beleidsniveaus.


7. Een milieuperformantere transportsector is gezien de groei van het verkeer en vervoer noodzakelijk. Milieumaatregelen moeten daarom deel uitmaken van het mobiliteitsbeleid. En het voertuigpark moet versneld verschonen.

Het Mobiliteitsrapport, de achtergronddocumenten en alle andere adviezen van de MORA vindt u ook op de website: www.serv.be/mora. Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met de Mobiliteitsraad, Christine Jacobs, Communicatieverantwoordelijke, tel. 02/20.90.188, cjacobs@serv.be of Frank Van Thillo, Secretaris, tel. 02/20.90.120, fvthillo@serv.be