Facebook verovert Nederland


'S-HERTOGENBOSCH, 20090923 -- De sociale netwerk site Facebook groeit sterk in Nederland. In week 37 bezochten ongeveer 3,6 miljoen Nederlanders de website. Dit blijkt uit de doorlopende Visiscan website metingen van online onderzoeksbureau Multiscope.

Enkele cijfers
De eerste keer dat Facebook.com een vermelding kreeg in top 50 van best bezochte sites per week was in week 13 van dit jaar. Toen met een bereik van 13%, dit percentage steeg in de afgelopen 24 weken naar 28%, wat ook resulteerde in een stijging van positie 38 naar 13 in week 37. Uit de maandcijfers is af te leiden dat, gemeten naar totale surftijd, Facebook inmiddels de nummer 9 site van Nederland is met een gemiddelde sessielengte van 402 seconden en een totale surftijd van 5.948.260 uur.

Hyves nummer 1
Vergeleken met de nummer één sociale netwerk site in Nederland, Hyves, scoort Facebook op diverse vlakken nog minder. Hyves is na Google de best bezochte website van Nederland met een stabiel bereik van 50% per week en 6,4 miljoen unieke bezoekers in week 37. Daarnaast is de geholpen naamsbekendheid van Hyves bijna twee maal zo hoog en waarderen de bezoekers de website ook met een hoger rapportcijfer. Het profiel van de bezoekers van Facebook verschilt duidelijk van de gemiddelde Hyves bezoeker. Zo zijn er relatief meer mannen op Facebook te vinden. Daarnaast zijn ook hoger opgeleiden relatief meer vertegenwoordigd op Facebook dan op Hyves.

Facebook wereldwijd
Facebook gaf onlangs aan wereldwijd zo'n 300 miljoen leden te hebben en inmiddels winst te maken. Dat de Amerikanen nu ook voet aan de grond in Nederland krijgen is het resultaat van hun internationale positie. Waar Hyves vooral een Nederlandse speler is, zullen internationale contacten die bijvoorbeeld tijdens vakanties ontstaan, sneller via Facebook verlopen.

Een andere netwerksite die de afgelopen maanden snel steeg is LinkedIn.com. Deze zakelijke netwerksite bereikte in augustus 2,2 miljoen Nederlandse bezoekers terwijl hier in januari 2009 nog 1,5 miljoen unieke bezoekers zijn gemeten. Ook de microblog service Twitter.com is een snelle stijger. In januari van dit jaar trok deze site 450.000 unieke bezoekers, een groot verschil ten opzichte van de in augustus gemeten 2,3 miljoen bezoekers.

Over Multiscope Visiscan
Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een landelijk representatief panel en registreert van deze groep doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000 respondenten uit haar online panel.