Bedrijfsleven moet stagiairs niet laten vallen

23/09/2009 08:30

Merx B.V.

Zoetermeer, 23 september 2009 - 190.000 bedrijven bieden in het totaal zo'n 400.000 stageplaatsen aan. Daarmee leggen zij de basis voor talloze succesvolle carrières. Als gevolg van de economische crisis moeten veel bedrijven noodgedwongen bezuinigen en is er geen geld meer voor stagiairs. Colo, de vereniging van samenwerkende kenniscentra en bedrijfsleven, roept in de campagne '& Stagiair' bedrijven en ondernemers op om juist nu te blijven investeren in jong talent.

Verzekeraar Achmea, bierbrouwer Heineken en kantoorinrichter Gispen zetten vandaag eenmalig '& Stagiair' achter hun bedrijfsnaam. Deze Nederlandse bedrijven doen dat niet op hun briefpapier, maar op hun gebouwen zodat iedereen kan zien dat zij een deel van hun succes te danken hebben aan stagiairs. Bovendien benadrukken zij hiermee hun maatschappelijke betrokkenheid en het belang dat zij hechten aan het in de praktijk opleiden van jonge mensen.

Stageplaatsen schrappen is kortzichtig beleid, zo vindt directeur Human Resource Development Hans Schaacke van Achmea. "Op de korte termijn lijkt dat aantrekkelijk. Maar als straks de crisis voorbij is, heb je die jonge getalenteerde mensen hard nodig." De verzekeraar, bekend van merken als Centraal Beheer Achmea, Interpolis en Zilveren Kruis Achmea, schrapt dus geen enkele stageplaats. Integendeel. "Dit jaar hebben we er 150. Volgend jaar zullen het er fors meer zijn."

Loek Hermans, voorzitter van MKB-Nederland, benadrukt ook het belang van stageplaatsen. "Nu investeren in jongeren is een investering in de toekomst. Ik begrijp heel goed dat het door de economische crisis voor ondernemers soms moeilijk is om een stageplaats aan te bieden. Daarom zijn er zowel landelijk als regionaal allerlei financiële regelingen mogelijk die het aantrekkelijk maken om toch stagiairs aan te trekken."

Ondernemers, managers en bedrijfsleiders moeten net als de bedrijven die meedoen aan de campagne stageplaatsen behouden en waar mogelijk nieuwe creëren, zo vindt Colo. De zeventien bij de vereniging aangesloten kenniscentra willen hier graag bij helpen, benadrukt directeur Ben Rijgersberg van Colo. "Vanwege de unieke infrastructuur van de kenniscentra in Nederland, kan er per bedrijfssector en regio snel worden gehandeld. We kunnen direct een concrete en constructieve bijdrage leveren aan vrijwel ieder initiatief op het gebied van het behoud, de uitbreiding en de matching van stageplaatsen."

Om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen heeft Colo de website www.stagemarkt.nl gelanceerd. Studenten kunnen op de website hun cv achterlaten en zoeken naar stageplaatsen in hun eigen woonplaats of regio. Daarnaast kunnen docenten via de website de vorderingen van hun leerlingen volgen.

Vlak voor de zomer becijferden de bij Colo aangesloten kenniscentra dat als gevolg van de economische crisis 150.000 stageplaatsen zullen verdwijnen. Gemeenten, het bedrijfsleven, het UWV WERKbedrijf en scholen hebben hierop direct actie ondernomen en 20.000 stageplaatsen kunnen behouden. Ondanks alle inspanningen staan er dus nog steeds 130.000 stageplaatsen op de tocht.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.colo.nl/campagne-stagiair.html