Ingezonden persbericht


Persbericht

Den Haag, 23 september 2009

Massale toeloop op Scheveningen Avond in Gemeentemuseum

De enorme opkomst op de speciale Scheveningen Avond van 22 september was een grote verassing. Het Gemeentemuseum is blij met het bezoek van ruim 1400 Scheveningers en Duindorpers én het feit dat de kunst van De Haagse School, een belangrijk onderdeel van de collectie van het museum, leeft bij het publiek. De avond werd gevuld met verschillende optredens, van kinderkoor De Zeesterren, het Schevenings Vissersvrouwenkoor, een Klederdrachtshow en de Duindorpse Fanfare. De optredens uit eigen kring hebben ertoe bijgedragen dat de mensen uit de wijk naar het museum kwamen.

Voor veel mensen was deze avond een eerste bezoek aan het Gemeentemuseum, de bezoekers waren van alle leeftijden. Tot laat in de avond hebben de kinderen gespeeld in de monumentale binnentuin van het museum. De avond kan beschouwd worden in de context van het Stadsdelenproject, waarbij telkens een stadsdeel van Den Haag op een buitengewone manier bij het museum wordt betrokken. Het museum heeft geleerd uit de aanpak van het stadsdelenproject in Segbroek: het museum ging de wijk in en nodigde bewoners uit via 'ambassadeurs' die zelf afkomstig zijn uit de buurt. Ook voor deze avond werkten buurthuizen en winkeliers in Scheveningen en Duindorp enthousiast mee. Het succes van de avond laat zien dat 'Museum-plus', oftewel het museum als evenement, waar je naast kunst ook extra's kunt ervaren als optredens, tijd voor eten en drinken en rondleiders die in de tentoonstelling meer kunnen vertellen over de werken, een belangrijke toevoeging is ten opzichte van een gewone (avond)openstelling van het museum. De speciale avondopenstelling van het museum voor Scheveningers werd georganiseerd ter gelegenheid van de tentoonstelling Nieuw licht. De Haagse School onthuld. In de tentoonstelling wordt werk van de Haagse School getoond, waarin het leven in Scheveningen in de tweede helft van de 19e eeuw een grote rol speelt.



Ingezonden persbericht