Senternovem

24-09-2009 | Van leasemaatschappij naar mobiliteitsprovider

Hoe kunnen leasemaatschappijen bedrijven verleiden tot mobiliteitsmanagement? Dat was de centrale vraag tijdens de workshop die de werkgroep Anders omgaan met mobiliteit (AOM) gaf tijdens het jaarcongres van de Taskforce Mobiliteitsmanagement.

Het 2e Nationaal Congres Mobiliteitsmanagement werd 8 september gehouden in het Bel Air Hotel in Den Haag. Het was precies een jaar nadat de Taskforce Mobiliteitsmanagement, onder leiding van Lodewijk de Waal, een pakket maatregelen presenteerde om het aantal autokilometers en de uitstoot in de spits te reduceren. Tijdens het congres presenteerden de verschillende convenantregio's hun resultaten en wisselden ervaringen met elkaar uit.

Workshop
Tijdens de workshop van de werkgroep AOM schetste Renate Hemerik, directeur van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), de veranderende rol van de leasemaatschappij naar mobiliteitsprovider. Want lease draait allang niet meer alleen om de financiering van een auto of het beheer van het wagenpark, zo bleek uit de presentatie van Hemerik. Leasemaatschappijen hebben zich in de loop der tijd ontwikkeld tot uitvoerders van complete autoregelingen en Hemerik verwacht dat ze zich zullen doorontwikkelen tot mobiliteitsprovider.

Mobiliteitsprovider
Een mobiliteitsprovider adviseert klanten over zakelijke reizen. Door de variabele kosten van een lease-auto in kaart te brengen, kunnen de gebruikskosten van de auto direct worden vergeleken met de kosten van openbaar vervoer. De werknemer is dan flexibel om de ene keer in de lease-auto te stappen en de andere keer in de trein, bijvoorbeeld met een mobiliteitspas voor zowel tanken als openbaar vervoer.

Mobiliteitsmanagement
Jan van Delft, voorzitter van de werkgroep AOM, leidde de workshop en legde uit dat mobiliteitsmanagement verder gaat dan alleen een auto van de zaak. Wat te doen bijvoorbeeld als een werknemer in een oude (vervuilende) auto naar het werk komt? Hoeveel kilometers woon-werk wil je dat je werknemer dagelijks aflegt? Mobiliteitsmanagement voor werknemers in brede zin betekent voor mobiliteitsproviders een interessante uitbreiding van de doelgroep. En daar liggen kansen voor leasemaatschappijen.

Stappenplan mobiliteit
Hans Blink, CEO van Athlon Car Lease International, sloot hierbij aan en vertelde hoe de leasebranche verschuift van B2B naar B2Employee. Ook gaf hij een toelichting op het stappenplan mobiliteit:
1. alleen reizen als het nodig is

2. bij reizen de beste keuze maken

3. áls de auto wordt gekozen, dan een schone auto
4. zuiniger rijden

5. compenseren van de CO2-uitstoot

Ten slotte illustreerde André van 't Holt, contract- en leveranciersmanager bij Delta Lloyd, tijdens de workshop hoe mobiliteitsmanagement in de praktijk leidt tot kostenbesparing, beperking van de declaratiestroom, meer werkbare uren en een aanzienlijk CO2-reductie.