Gemeente Rhenen


Verkeersstructuurplan Rhenen 2010-2015

24 september 2009 - Burgemeester en wethouders gaan de gemeenteraad in de vergadering van 17 november 2009 voorstellen om in te stemmen met het gemeentelijk Verkeersstructuurplan Rhenen en de oplossingsrichtingen in het Verkeersstructuurplan verder uit te werken. Voor de uitwerking daarvan wordt de gemeenteraad gevraagd een bedrag van 40.000 euro beschikbaar te stellen

In 2007 is een nieuwe verkeersvisie voor de gemeente Rhenen opgesteld. Met inbreng van onder andere inwoners, belangenorganisaties en raadsleden is deze visie gemaakt.

Bij de aanpak van de speerpunten uit deze visie, bleek aanpassing van de verkeersstructuur in Rhenen wenselijk.

Belangrijkste item uit de verkeersvisie was en is wel het knooppunt van de N225 en de N233. En dan vooral de negatieve effecten als file in de stad en sluipverkeer door de woon¬wijken.

In de bestaande verkeerstructuur van Rhenen is de weggebruiker vrij om te kiezen. Burgemeester en wethouders vinden dat een sturing van de weggebruiker gewenst is om de negatieve effecten op de leefbaarheid in de wijken te verminderen.

Hiervoor is aanpassing van de verkeersstructuur nodig. Het verkeersstructuurplan moet daarin voorzien.

Bij het opstellen van het plan is gekeken naar de verschillende termijnen. Meerdere onderzoeken naar de doorstroming van de N233-N225 geven aan dat aanpassingen met een effect hierop niet eerder dan op de middellange en lange termijn te verwachten zijn.

Daarom gaat in dit plan de aandacht vooral uit naar de korte termijn (2010-2015 ).

Omdat een verkeersstructuurplan alleen niet de oplossing geeft, is het plan aangevuld met een maatregelpakket met mogelijke oplossingsrichtingen.

De oplossingsrichtingen die in dit Verkeersstructuurplan zijn opgenomen moeten de diverse verkeersstromen zodanig ombuigen dat de ongewenste verkeersbewegingen niet meer de diverse wijken belasten.

Dit verkeer wordt naar de aangrenzende ontsluitingswegen geleid zodat het verkeersklimaat in de wijken verbetert.

Het nieuwe Verkeersstructuurplan Rhenen geeft handvatten en uitvoering aan de bestaande knelpunten. Zo wordt de vraag naar een betere leefklimaat beantwoord. Eerder ingezette actieplannen worden in dit verkeersstructuurplan niet beëindigd.

En wordt er bijvoorbeeld verder gewerkt aan het verkeersluw maken van het Binnenveld en de inrichting van verblijfsgebieden als 30 km zones.