Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT-

Nieuwe huizenwebsite concentreert zich op kopersprofielen

STARCQ.NL SCHUDT HUIZENMARKT WAKKER

Rotterdam, 24 september 2009 ­ Starcq.nl schudt de huizenmarkt in Nederland flink op door niet uit te gaan van het aanbod van te koop staande huizen, maar door potentiële kopers in beeld te brengen bij huizenverkopers. Deze wezenlijk andere benadering van de woningmarkt moet ervoor zorgen dat woningkopers weer wat rustiger kunnen slapen. Starcq.nl heeft inmiddels in het hele land makelaars gevonden die succesvol, met hulp van de website, potentiële kopers koppelen aan hun woningaanbod. Zo maken grote makelaarsketens als Hypodomus en Makelaarsland gebruik van Starcq.nl.

Huizenkopers in het hele land liggen in toenemende mate wakker, omdat ze geen koper kunnen vinden voor hun eigen woning. In steden als Den Haag, Amsterdam en Rotterdam is de verkooptijd flink gestegen, vaak gemiddeld met ruim een maand, en ook het aantal woningtransacties in deze steden is fors teruggelopen (ca. -700 woningen per stad) vergeleken met vorig jaar (peildatum tweede kwartaal 2009)(1). Deze tendens is in heel Nederland te zien. Sommige huizenkopers kampen al maanden met dubbele hypotheeklasten en komen daardoor in financiële problemen. Door deze situatie zit de huizenmarkt volledig op slot: kopers wachten eerst tot ze hun eigen huis hebben verkocht voor ze de aankoop van een nieuwe woning aandurven.

Cruciale rol makelaar
De website Starcq.nl ­ een nieuw platform voor kopers en verkopers van onroerend goed ­ wil de huizenmarkt weer in beweging krijgen door niet uit te gaan van het huizenaanbod ­ zoals sites als Funda en Jaap doen ­ maar door de vraag naar woningen transparant te maken. Hierdoor wordt de kans op een effectieve match tussen koper en verkoper aanzienlijk vergroot. Een cruciale rol is weggelegd voor de makelaar, aangezien deze op ieder moment bij het koopproces betrokken kan worden.

Aan de hand van specifieke zoekcriteria maakt Starcq.nl het mogelijk de kopers zo goed mogelijk te matchen met de verkopers en vervolgens actief in contact te brengen met de makelaar. Het kopen of verkopen van een huis is immers niet alleen een zakelijke, maar voornamelijk een emotionele beslissing met veel financiële consequenties. "Het is belangrijk dat dit proces goed wordt begeleid. Een rol die de makelaar - met al zijn ervaring en marktexpertise - op het lijf is geschreven", aldus Ernst van Dijk, directeur van Starcq.nl.

Zet je koophuis zélf in de etalage
Iedereen die zich aanmeldt via Starq.nl beschikt onder meer over een uitgebreide mediakit met allerlei tools waarmee verkopers hun koopwoning zélf in de etalage kunnen zetten. Zo is het mogelijk een professionele poster op A4-formaat te maken om deze bijvoorbeeld op het prikbord van de sportclub te hangen. Onderzoek wijst namelijk uit dat 80 procent van de woningzoekenden een huis koopt binnen een straal van 10 kilometer van hun vorige woning. Ook kunnen gebruikers zelf visitekaartjes maken met hierop een afbeelding van de woning, hun contactgegevens én een unieke code waarmee belangstellenden via Starcq.nl details over de woning kunnen raadplegen.

Via mail, Hyves, LinkedIn en Facebook
Via de Mail a Friend-tool kunnen huizenverkopers de woning in hun persoonlijke netwerk onder de aandacht brengen én vrienden met leuke incentives belonen als zij potentiële kopers werven. De mediakit wordt nog uitgebreid met opties die het persoonlijke promotieplan compleet maken. Het wordt onder andere mogelijk om foto's en video's te uploaden en de woning te presenteren via een eigen homepage of via advertenties op sociale netwerken als Hyves, LinkedIn en Facebook.

Raarste fratsen
"Je ziet dat huizenverkopers tegenwoordig de raarste fratsen uithalen om hun huis maar verkocht te krijgen. De nood is soms zo hoog, dat mensen de verkoopprijs van hun woning enorm verlagen of zelfs een Porsche 911 als bonus beloven als hun huis maar wordt verkocht. Via Starcq.nl kun je veel gerichter op zoek naar potentiële kopers en voorkom je dat je financieel enorme concessies hoeft te doen. Starcq.nl mikt niet op kijkers, maar rechtstreeks op kopers. Dat is een groot verschil met de traditionele huizensites", aldus Van Dijk.

Bouwstenen voor een match
Op de website zijn een aantal modules te vinden om zowel koper als verkoper bouwstenen aan te reiken ten behoeve van een effectieve match. Zo kunnen woningzoekenden in de rubriek Find gratis een zoekprofiel aanmaken en direct de zoekresultaten bekijken. Desgewenst worden zij per e-mail op de hoogte gehouden van het woningaanbod dat bij hun criteria past. Via de module Match kunnen huizenbezitters polsen of er potentiële kopers zijn en hun huis actief onder de aandacht brengen.


- EINDE PERSBERICHT -

Over Starcq.nl
Starcq.nl is een initiatief van Cubic* Media, een uitgeverij die ruim 12 jaar actief is in de Nederlandse woningmarkt. Cubic* Media verspreidt elke week 1,2 miljoen woonkranten en bereikt hiermee ruim 2 miljoen consumenten. Met de Starcq Woonkranten en specials over woongerelateerde thema's biedt zij een volledig overzicht van het actuele woonaanbod, nieuwbouwprojecten en woongerelateerde thema's in 17 regio's in Nederland. Cubic* Media is sinds 2004 onderdeel van Spir Communications, een Franse mediagroep die genoteerd is aan de beurs in Parijs. Deze onderneming is een vooraanstaande speler in de Europese markt voor lokale media en actief in zes landen. Cubic* Media telt in Nederland 25 medewerkers. Het hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam. Voor meer informatie: www.starcq.nl

Noot aan de redactie (

Ingezonden persbericht