Universiteit van Amsterdam

Antiracisme-campagne pas nuttig bij ontstijging multi-culti-debat
Promotie Communicatiewetenschap

donderdag 24 september, 12.00 uur
Floris Müller onderzocht de manier waarop communicatie een rol kan spelen voor antiracisme in de hedendaagse multiculturele samenleving. Hij deed daarvoor onderzoek naar verschillende soorten communicatiecampagnes. Op het gebied van massamedia waren dit 'Stand up, speak up', 'We are Londoners, we are one', 'Wat doe jij voor de stad' en de multiculturele televisieshow Westside. Voor de campagnes die communicatie tussen groepen proberen te bevorderen, keek hij naar het WK Amsterdam, projecten rondom het programma 'Wij Amsterdammers' van de gemeente Amsterdam. Müller toont aan dat, als er expliciet over racisme wordt gesproken in een campagne, overwegend achterhaalde conceptualiseringen van het probleem van racisme worden gehanteerd. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een campagne als 'Stand up, Speak up' van Nike zich expliciet uitspreekt tegen 'de racisten' in het voetbal en de 'onschuldige meerderheid' oproept om hen de wacht aan te zeggen. Het probleem van racisme wordt op deze manier geïndividualiseerd en teruggebracht tot een klein aantal probleemgevallen. De bredere context en cultuur waarin raciale, etnische en religieuze verschillen als scheidslijnen gaan fungeren wordt zo buiten beschouwing gelaten. Andere campagnes, zoals soaps die zich meer richten op het stimuleren van identificatie met andere etnische groepen, blijken effectief in een experimentele setting. Müller stelt dat campagnes die de communicatie tussen burgers proberen te stimuleren ook vaak het risico lopen bestaande ideeën en vertogen te reproduceren als zij mensen alleen bij elkaar brengen en verder geen poging doen om bepaalde thema's ter sprake te brengen. Hij toont aan dat er pas gesproken kan worden van daadwerkelijk nuttige dialogen en debatten als de geijkte multiculti-discussies overstegen worden en mensen geprikkeld worden om op een geëngageerde wijze de dilemma's rondom hun eigen persoonlijke culturele identiteit ter discussie te stellen. Dhr. F. Müller: Communicating Anti-Racism. Promotor is mw. prof. dr. E.A. van Zoonen.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam




Universiteit van Amsterdam