Ministerie van Buitenlandse Zaken

09 > Verordening inzake ansjovisbestand in de Golf van Biskaje en de daarop vissende visserijtakken

Verordening inzake ansjovisbestand in de Golf van Biskaje en de daarop vissende visserijtakken

EU-voorstel | 15 september 2009

Datum Commissiedocument: 29-07-2009

1. Algemene gegevens

Nr. Commissiedocument: COM (2009) 399

Pre-lex:
http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=198498

Nr. Impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: SEC(2009) 1076 en 1077

Behandelingstraject Raad: Raadswerkgroep Visserij, verwachte behandeling in de Landbouw
en Visserijraad van november 2009

Eerstverantwoordelijk ministerie: Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Rechtsbasis: artikel 37, EG Verdrag

Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: gekwalificeerde meerderheid, raadpleging

Comitologie:n.v.t.


2. Samenvatting BNC-fiche:
De Europese Commissie heeft in juli jl. een voorstel voor een langetermijnplan voor het beheer van ansjovis in de Golf van Biskaje gepresenteerd. Aanpassing van het beleid is nodig om een einde te maken aan de zorgelijke toestand van het bestand en stabiliteit voor de sector te creëren. Het plan is in goed overleg met de betreffende lidstaten Spanje en Frankrijk en de stakeholders tot stand gekomen. Mede hierdoor is gekozen voor een beheer op basis van aanpassing van de vangstmogelijkheden, als één van de instrumenten van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid. Jaarlijks zal een TAC worden vastgesteld op basis van de omvang van het paaibestand. Aanvullend stelt het plan strengere eisen aan de controle voor de betreffende lidstaten en vissers. Nederland heeft geen visserijrechten in dit bestand en ook andere bepalingen (controle) treffen ons niet. Het Gemeenschappelijke Visserijbeleid is een exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap. De subsidiariteitstoets is derhalve niet van toepassing, proportionaliteit is positief. Nederland beoordeelt dit voorstel positief, aangezien het voorstel kan bijdragen aan het bereiken van een MSY (maximale duurzame opbrengst) van het ansjovis bestand.


3. Samenvatting voorstel:
a) Inhoud voorstel: Het langetermijnplan heeft tot doel het ansjovisbestand in de Golf van Biskaje te exploiteren volgens de principes van de maximale duurzame opbrengst - (Maximum Sustainable Yield) MSY. Het meerjarenplan biedt een oplossing voor de jaarlijkse ad-hocmaatregelen en zou tot stabiliteit voor de sector moeten leiden. Sinds 2005 is de visserij gesloten vanwege de slechte aanwas van jonge vis en het instorten van het bestand. Naast regels om de vangstmogelijkheden vast te stellen worden verscherpte controlemaatregelen voorgesteld. Zo moeten nu ook schepen kleiner dan 15 meter een satellietvolgsysteem (VMS) aan boord hebben. Als het bestand onder een minimum niveau komt van 24.000 ton wordt de visserij gesloten. Het voorstel geeft verder in detail de totale vangstmogelijkheden en verdeling over de twee lidstaten Spanje en Frankrijk als het bestand boven het voorzorgsniveau is.

b) Impact-assessment Commissie: De visserij op ansjovis in de Golf van Biskaje is met een vangstwaarde van 50 miljoen euro lokaal van middelgroot belang voor Spaanse en Franse vissers. Vanwege de slechte rekrutering is de visserij al sinds 2005 gesloten. Er zijn verschillende beheersinstrumenten uit het GVB beoordeeld, zoals vaststelling van de TAC, technische maatregelen om jonge en paaiende vis te beschermen, capaciteitsbeperkingen, visserijinspanning en marktmaatregelen. Als meest haalbare werd een beheerplan geacht dat stuurt op aanpassingen van de TACs. In de impact assessment zijn 3 opties met elkaar vergeleken ten opzichte van elkaar en een 0-optie, namelijk geen beleidswijziging. De meest gunstige optie is het beheer volgens een beheerplan waarin vangstmogelijkheden worden vastgesteld om basis van de omvang van het bestand. Nederland kan zich vinden in de conclusies van deze impact assessment.


4. Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel
a) Bevoegdheid: Het Gemeenschappelijke Visserijbeleid is een exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap (art. 37 EG Verdrag). b) Functionele toets
o Subsidiariteit: n.v.t.
o Proportionaliteit: positief
o Onderbouwing: Het past in de ambitie van de basisverordening voor het gemeenschappelijk visserijbeleid 2002 om bestanden te beheren met meerjaren, beheer- c.q. herstelplannen. Een gemeenschappelijk plan is nodig omdat het meerdere lidstaten betreft die hier historische vangstrechten hebben. Tot op heden heeft het jaarlijkse ad-hoc beleid het instorten van het bestand niet kunnen behoeden voor het instorten. Het voorstel zal bijdragen aan herstel en het bereiken van een MSY van het ansjovis bestand. Een verordening is het geëigende middel om rechtstreekse toepasselijkheid in elke lidstaat te verzekeren. c) Nederlands oordeel: Nederland steunt het voorstel van de Commissie, daar de toestand van het bestand nog immer zorgelijk is en dit plan kan bijdragen aan het bereiken van een Maximale Duurzame Opbrengst en stabiliteit voor de sector.


5. Implicaties financieel
a) Consequenties EG-begroting: geen
b) Financiële, consequenties (incl. personele) voor Rijksoverheid en / of decentrale overheden: geen
c) Financiële, consequenties (incl. personele) bedrijfsleven en burger: geen, Nederland heeft geen vangstrechten. d) Administratieve lasten voor Rijksoverheid, decentrale overheden en/ of bedrijfsleven en burger: geen


6. Implicaties juridisch
a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of sanctionering beleid: geen
b) Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen en kaderbesluiten), dan wel voorgestelde
datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid: De verordening treedt in werking op de twintigste dag na bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie.
c) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling: De verordening bevat de bepaling dat de verordening elke drie jaar wordt geëvalueerd.


7. Implicaties voor uitvoering en handhaving Informatie over het inschakelen van nationale agentschappen, zelfstandige bestuursorganen e.d.
a) Uitvoerbaarheid: geen
b) Handhaafbaarheid: geen


8. Implicaties voor ontwikkelingslanden
Geen


9. Nederlandse positie
a) Het bestand bevindt zich al sinds 2002 in zorgelijke toestand en volgens de jongste wetenschappelijke adviezen is de omvang van het bestand om en nabij het biologisch minimum. Aanpassing van het beleid wordt toegejuicht. Nederland heeft geen visserijrechten in ansjovis in de Golf van Biskaje. De soort wordt niet in de Nederlandse haven aangeland. Nederland beoordeelt dit voorstel positief, aangezien het voorstel kan bijdragen aan het bereiken van een MSY (maximale duurzame opbrengst) van het ansjovis bestand.

Laatst aangepast: 15 september 2009