Massale interesse in zuinige led-lamp

18/09/2009 14:40

Nationale Postcode Loterij

ZEIST/AMSTERDAM - Ruim 85.000 mensen hebben zich tijdens de afgelopen drie actieweken aangemeld om als eerste in Nederland de nieuwste Pharox led-lamp te testen in het kader van de campagne 'Wat LED je?'.

Van de grote groep zijn via loting 500 geĂŻnteresseerden geselecteerd die ieder binnenkort vijf led-lampen ontvangen. Zij kunnen zo de lamp testen op verschillende plaatsen en in verschillende armaturen. Aan alle huishoudens die de led-lamp zullen testen, wordt gevraagd om hun ervaringen met andere Nederlanders te delen via de website www.watledje.nu .

Feest in Epe, led-lamp cadeau

Onderdeel van de actie is dat er in de postcode waarvan relatief de meeste test-aanmeldingen zijn ontvangen op 26 september een groot wijkfeest met optredens van Gerard Joling en Jan Smit wordt georganiseerd. Elk huishouden in deze postcode krijgt ook een led-lamp cadeau. De winnende postcode is 8162 in Epe en daar is het dus op 26 september feest, waarbij alle 3611 huishoudens in deze postcode een led-lamp ontvangen. De eerste lamp zal gastheer Gaston Starreveld overhandigen aan burgemeester Van Lente.

Als alle huishoudens in dit postcodegebied de led-lamp ophalen en indraaien besparen zij daarmee jaarlijks tot 62.615 euro en 162.280 kilo CO2-uitstoot.

Kritische geluiden

De aanvankelijk kritische geluiden over de led-lamp zijn verstomd, nadat deskundigen deze nieuwste Pharox led-lamp ook zelf hebben getest. Designer en licht-ontwerper Erik Gutter: "Ik ben bij veel huizen langsgeweest om deze led-lamp in te draaien en elke keer zijn de mensen verbaasd hoe sfeervol het licht van de Pharox led-lamp is. Ik zelf ook! Dat is toch iets anders dan de eerste generatie led-lampen, die gaven inderdaad nog een ongezellig licht."

2,5 miljoen lampen cadeau

Dit najaar geeft de Nationale Postcode Loterij de nieuwe led-lamp aan alle 2,5 miljoen deelnemers cadeau (winkelwaarde ruim 25 euro). Wanneer iedereen de cadeau-lamp gebruikt, levert dat (gedurende de levensduur van de lamp) al een jaarlijkse besparing op van 75 miljoen kilo CO2 (broeikasgas) door het lagere energiegebruik, uitgaande van 4 branduren per dag. Die besparing is te vergelijken met de jaarlijkse CO2-uitstoot van het elektriciteitsverbruik van bijna 35.000 gemiddelde Nederlandse huishoudens. Daarmee bespaart de consument ook veel geld op zijn energierekening.

De Nationale Postcode Loterij en het Wereld Natuur Fonds maken met deze campagne duidelijk dat het tegengaan van klimaatverandering op individueel niveau concreet en praktisch uitvoerbaar is. Klimaatverandering vormt de grootste bedreiging voor mens en natuur wereldwijd. De campagne wordt daarom gekoppeld aan begrippen als 'de natuur sparen' en 'winst voor de natuur'.





http://www.watledje.nu