Inkomsten bedrijven substantieel hoger door werknemersbetrokkenheid

29/09/2009 10:55

Hay Group

Zeist, 29 september 2009

Hay Group onderzoek onder 1 miljoen werknemers wereldwijd toont aan:

Inkomsten bedrijven substantieel hoger door werknemersbetrokkenheid

Betrokkenheid bij high performers niet minder dan voor de crisis

Bedrijven met betrokken personeel en een goed werkklimaat, presteren financieel bijna vijf keer zo goed als organisaties die deze zaken niet op orde hebben. Dit blijkt uit onderzoek onder 1 miljoen werknemers wereldwijd van internationaal onderzoeks- en adviesbureau Hay Group. In het huidige economische klimaat voelen organisaties zich beperkt in hun mogelijkheden om hun mensen betrokken en gemotiveerd te houden.

Over het algemeen vrezen bedrijven dat werknemers de moed verliezen en niet langer betrokken zijn bij de organisaties waar ze voor werken. Het onderzoek van Hay Group laat echter zien dat toonaangevende bedrijven in de huidige economische omstandigheden de betrokkenheid van werknemers juist weten te vergroten. De inkomstengroei van deze organisaties is 4,5 keer zo groot als die van de hekkensluiters op dit terrein.

Soft dollars

"We zien dat goede leiders en managers ondanks kostenbesparingen toch kunnen zorgen voor betrokkenheid van hun werknemers door middel van soft dollar-investeringen," aldus Heleen Cocu-Wassink, senior consultant leadership & talent bij Hay Group. "Het onderzoek toont aan dat bedrijven die zelfs met de huidige economische neergang open en eerlijk communiceren met werknemers, het vertrouwen in het senior management weten te bevorderen."

Duidelijkheid en support

Om organisaties tijdens de economische neergang en daarna goed te positioneren is betrokkenheid van het personeel alleen echter niet genoeg. "Ons onderzoek maakt duidelijk," zegt Cocu-Wassink, "dat leiders hun werknemers ook in staat moeten stellen hun extra inspanning productief te maken om de beste resultaten te behalen." In een team dat werkt onder ideale omstandigheden worden werknemers en functies effectief op elkaar afgestemd, waardoor vaardigheden en competenties optimaal worden ingezet. Daarnaast moeten werknemers de voor hun werk essentiële bronnen tot hun beschikking hebben: informatie, technologie, apparatuur en financiële ondersteuning. Ze kunnen ze zich concentreren op hun belangrijkste verantwoordelijkheden zonder dat ze tijd hoeven te verspillen aan het ontwijken van obstakels, zoals procedurele belemmeringen en niet-essentiële taken.

Drie gouden munten

Uit het in stand houden of zelfs vergroten van de medewerkertevredenheid en het werkklimaat optimaal houden, slaan werkgevers snel munt. Cocu-Wassink: "Om precies te zijn, slaan werkgevers drie gouden munten uit deze HR-strategie. Ons onderzoek toont aan dat deze strategie zijn vruchten afwerpt als het gaat om financiële prestatie, klanttevredenheid en behoud van werknemers." x

Over het onderzoek

Hay Group onderzocht wereldwijd gegevens van meer dan 1.000.000 werknemers van 41 multinationals met een gemiddelde grootte van 25.000 werknemers. Van die 41 bedrijven komen er 17 uit de Verenigde Staten, 20 uit Europa (1 uit Nederland) en 4 uit Asia/Pacific. De bedrijven laten een brede verdeling zien over de verschillende sectoren, zoals energie, financieel, farmaceutisch, retail, ICT en bouw/techniek. De resultaten van de enqu(ee)tes van eind 2008 tot begin 2009 zijn vergeleken met de resultaten van enqu(ee)tes die dezelfde werknemers invulden vóór de economische crisis. Er is gevraagd naar de omgevingsfactoren die medewerkertevredenheid, betrokkenheid en effectiviteit beïnvloeden.

Over Hay Group

Hay Group is een wereldwijd onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van strategie, organisatie en HR. Hay Group is ruim zestig jaar actief in het ontwikkelen van talent en helpt organisaties beter te werken door mensen te motiveren om optimaal te presteren. Met ruim 2.600 mensen, werkzaam in 85 kantoren in 47 landen, werkt Hay Group voor ruim 7.000 internationale bedrijven en organisaties. In het Nederlandse kantoor in Zeist werken ruim 200 medewerkers, die samen de ambitie hebben om het werkklimaat in Nederland te verbeteren.

x = Zie bijlage.

BIJLAGE

Drie aantoonbare voordelen van toegenomen betrokkenheid en verbeterde werkomstandigheden

Bedrijfsprestatie - Bedrijven die de betrokkenheid bij hun werknemers bevorderen en het werkklimaat weten te verbeteren, presteren zowel op het gebied van inkomstengroei als winstgevendheid beter. Hay Group heeft de deelnemende bedrijven in vier kwartielen onder gebracht. Organisaties die voor betrokkenheid in het hoogste kwartiel zitten, tekenen voor een inkomstengroei die 2,5 keer zo hoog is als die van organisaties in het laagste kwartiel. Bedrijven die voor zowel betrokkenheid als werkomstandigheden in het hoogste kwartiel zitten, realiseren zelfs een inkomstengroei die 4,5 keer hoger is. Bovendien scoren bedrijven die in het hoogste kwartiel zitten voor zowel betrokkenheid als werkomstandigheden 40 tot 60 procent hoger dan het gemiddelde op het gebied van vijfjarig rendement op activa, rendement op investering en rendement op vermogen.

Klanttevredenheid - Bedrijven met een hoge graad van betrokkenheid hebben klanttevredenheidsscores die 22 procent hoger zijn dan die van bedrijven met weinig betrokken personeel. Tegelijkertijd laten bedrijven die zich toeleggen op zowel betrokkenheid als werkklimaat een totale toename van klanttevredenheid zien van 54 procent.

Vasthouden van werknemers - Het personeelsverloop van bedrijven met een hoge graad van betrokkenheid is 40% lager dan dat van bedrijven met weinig betrokkenheid. Bij bedrijven die zich toeleggen op zowel betrokkenheid als werkomstandigheden, wordt vrijwillig personeelsverloop zelfs met 54% teruggebracht.





http://www.haygroup.nl