Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
- T -

Ons kenmerk VenW/DGMo-2009/8586

Uw kenmerk Datum 29 september 2009 2009Z14979, 2009Z14980

Onderwerp kamervragen Bijlage(n)
-

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Roemer heeft gesteld over een back- up-voorziening voor de treindienstleiding en die het lid Cramer heeft gesteld over het stilleggen van de dienstregeling rond Utrecht en de communicatie aan de reizigers. Onderstaand beantwoord ik eerst de vragen die het lid Roemer heeft gesteld.


1. Wat is uw mening over de spoorchaos die op 18 augustus 2009 in de regio Utrecht optrad ten gevolge van een storing in de telefooncentrale?1


1. Ik betreur de gebeurtenissen rondom Utrecht op 18 augustus 2009 omdat deze vervelend waren voor een groot aantal treinreizigers. Vanzelfsprekend heb ik laten uitzoeken wat er destijds gebeurd is. Daarbij is gebleken dat er sprake was van een ongelukkige samenloop van omstandigheden, waardoor het treinverkeer tijdelijk is stilgelegd.

Aan de zuidzijde van station Utrecht was een wisselstoring. Hierdoor moest de loop van de treinen anders plaatsvinden dan volgens de gebruikelijke dienstregeling. Bovendien moest hierdoor een aantal treinen worden geloodst. Dat houdt in dat de treindienstleider en de machinist met elkaar communiceren via het GSM-rail-systeem en de Inttel-telefooncentrale.

Toen er naast deze wisselstoring bovendien een storing optrad in de verbinding tussen het GSM-rail-systeem en de Inttel-telefooncentrale konden de treinen niet meer worden geloodst. Door deze ongelukkige combinatie van storingen in de avondspits ontstond een zodanige congestie en gebrek aan overzicht dat het treinverkeer tijdelijk moest worden stilgelegd. Weliswaar zijn er op de verkeersleidingspost vier mobiele GSM-rail-telefoons die deze verbroken verbinding kunnen overbruggen, maar men was niet in staat om hiermee, in de ontstane complexe situatie, de dienstregeling op een overzichtelijke wijze te hervatten.


1 http://www.nu.nl/algemeen/2063643/treinverkeer-rond-utrecht-ligt-plat.html a

Pagina 1 van 5





De verbinding tussen het GSM-rail-systeem en de Inttel-telefooncentrale is nu Datum nog enkelvoudig uitgevoerd zonder back-up, maar ProRail implementeert

momenteel op landelijke schaal extra verbindingen als back-up. ProRail Ons kenmerk verwacht dat de landelijke implementatie hiervan eind 2009 zal zijn afgerond. VenW/DGMo-2009/8586 Een dergelijke samenloop van omstandigheden hoeft dan niet meer te leiden tot het stilleggen van het treinverkeer.


2. Hoe kon een dergelijke storing optreden en wat is er gedaan om de overlast hiervan zoveel mogelijk te beperken?


2. Zie het antwoord op vraag 1.

Om de overlast zo veel mogelijk te beperken is er zo snel mogelijk een pendeldienst opgestart.


3. Kunt u aangeven in hoeverre een dubbel nationaal computercentrum met uitwijkvoorzieningen deze overlast had kunnen beperken?2


3. Naar verwachting had een dubbel nationaal computercentrum deze overlast niet kunnen beperken. Een dubbel nationaal computercentrum kan als back- up functioneren voor bijvoorbeeld een verkeersleidingspost die langdurig uitvalt, bijvoorbeeld door brand. Dat was op 18 augustus 2009 in Utrecht niet aan de orde.


4. Kunt u aangeven wanneer het dubbel nationaal computercentrum in werking zal gaan treden? Zo ja, waarom duurt dit nog zo lang?


4. ProRail heeft mij aangegeven dat de ICT-systemen die de treindienst rechtstreeks ondersteunen in 2010/2011 "disaster tolerant" zullen zijn. Decentrale ICT-systemen op de verkeersleidingsposten kunnen dan bij een calamiteit gebruikmaken van een centrale uitwijkvoorziening. ProRail heeft aangegeven dat dit een betere en efficiëntere wijze is om de in het kader van het dubbel nationaal computercentrum toegezegde functionaliteit en prestaties te realiseren. ProRail heeft mij verzekerd dat de huidige planning de snelst mogelijke is.


5. Welke maatregelen gaat u nemen om er voor te zorgen dat dit dubbel nationaal computercentrum zo snel mogelijk in gebruik genomen kan worden?


5. Zie het antwoord op vraag 4. Ik volg de planning van ProRail nauwgezet.

Vragen van het lid Cramer.


1. Kent u het bericht "En weer gaf de NS geen informatie"?3


1. Ja.


2. Is het waar dat het treinverkeer dinsdag 18 augustus 2009 rond Utrecht is stilgelegd omdat er geen communicatie mogelijk was tussen treindienstleiding en het personeel in de treinen en op de perrons?


2 Kamerstuk 29984, nr. 80

3 Nederlands Dagblad, 20 augustus 2009
Pagina 2 van 5





Datum
2. Zie het antwoord op vraag 1 van het lid Roemer.

Ons kenmerk
3. Is het waar dat rond 2001, na eerdere grote verstoringen, is geconcludeerd VenW/DGMo-2009/8586 dat grootschalige stillegging van de dienstregeling niet nodig is op het moment dat TeleRail niet werkt omdat dit systeem niet veiligheidskritisch is?

3. Ja.


4. Is het waar dat, nu TeleRail is vervangen door GSM-rail, dat een hogere beschikbaarheid heeft, ProRail besloten heeft dit systeem weer als veiligheidskritisch systeem te beschouwen en dat dit de reden is dat de dienstregeling is stilgelegd?

4. Het GSM-rail-systeem zoals dat rondom Utrecht functioneert wordt door ProRail niet als een veiligheidskritisch systeem beschouwd. Dit was ook niet de reden dat de dienstregeling is stilgelegd. De storing trad niet op in het GSM-rail-systeem, maar in de verbinding tussen het GSM-rail-systeem en de Inttel-telefooncentrale.


5. Kunt u uiteenzetten waarom GSM-rail veiligheidskritisch is en waarom deze conclusie anders is dan die in 2001? Is het niet zo dat ondanks de uitval van de telefooncentrale treinen gewoon veilig hadden kunnen blijven rijden, desnoods met een beperkte dienstregeling, omdat de seinen, de automatische treinbeïnvloeding (ATB) en de omroepinstallatie wel beschikbaar waren?

5. Zie de antwoorden op de vragen 2, 3 en 4 en het antwoord op vraag 1 van het lid Roemer.


6. Is het waar dat bij uitval van de telefooncentrale ter plaatse er geen backupsysteem is voor GSM-rail? Heeft ProRail dit risico voor de procesvoering (uitgaande van de keuze van ProRail voor stilleggen van het treinverkeer bij uitval van GSM-rail) van tevoren onderkend, geanalyseerd en mitigerende maatregelen genomen? Zo nee, waarom niet?


6. Zie het antwoord op vraag 1 van het lid Roemer.


7. Overweegt u in lijn met de door ProRail genomen maatregel ook de A2, A12, A27 en A28 integraal stil te leggen als de matrixsignalering rond Utrecht uitvalt? Zo nee, kunt u toelichten wat de rationaliteit is van de genomen maatregel van ProRail, waardoor het treinverkeer rond Utrecht compleet stil kwam te liggen?
Pagina 3 van 5





Datum
7. Neen. De matrixsignalering draagt bij aan een snellere doorstroming van het

wegverkeer. Als deze uitvalt leidt dat niet tot onacceptabele risico's en is het Ons kenmerk dan ook niet nodig om het verkeer op de betreffende autosnelwegen stil te VenW/DGMo-2009/8586 leggen.

In het antwoord op vraag 1 van het lid Roemer is aangegeven waarom het treinverkeer tijdelijk is stilgelegd.


8. Is het Operational Control Center Rail, dat zou worden opgericht om de oplossing van verstoringen vanuit één punt te coördineren, al gerealiseerd? Zo nee, waarom niet?


8. Het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) is nog niet opgericht. Wel hebben ProRail en NS hiervoor voorbereidingen getroffen, zoals de aanvraag van een bouwvergunning, en proeven uitgevoerd om te komen tot een organisatorisch samenwerkingsmodel. Ook zijn vertegenwoordigers van de regionale reizigersvervoerders en van goederenvervoerders uitgenodigd om hierin samen te werken. De Europese Commissie en de Nederlandse Mededingingsautoriteit hebben bovendien vragen gesteld die nog moeten worden beantwoord. Deze gaan over de wijze waarop tussen ProRail en de vervoerders zal worden samengewerkt, over de non-discriminatoire toewijzing van spoorwegcapaciteit en over de vertrouwelijkheid van commercieel gevoelige informatie van vervoerders. ProRail verwacht dat de oprichting van het OCCR in 2010 zal plaatsvinden.


9. Deelt u de mening dat het kettingeffect dat ontstaat door een dergelijke verstoring mede het gevolg is van de hoge benutting van het spoorwegnet waardoor de kans op een deadlock groot is en het weer opstarten van de dienstregeling in dat geval zeer moeilijk is? Hoe duidt u dit in relatie tot het Herstelplan spoor en uw pleidooi voor robuustheid van de infrastructuur?


9. Bij de totstandkoming van de dienstregeling wordt er rekening mee gehouden dat verstoringen kunnen plaatsvinden en dat deze weer hervat moet worden na zo'n verstoring. De storing in Utrecht op 18 augustus 2009 was een ongelukkige samenloop van omstandigheden, waardoor het treinverkeer tijdelijk is stilgelegd.

De projecten van het Herstelplan spoor (2e fase) die in dit kader worden uitgevoerd moeten inderdaad zorgen voor een robuustere infrastructuur en een hogere benutting daarvan.


10. Waarom worden er door de omroepinstallatie op de perrons nog steeds geen standaard omrijadviezen gegeven bij het uitvallen van knooppunten? Waarom is bijvoorbeeld in Woerden niet omgeroepen dat er omgereden kon worden via Duivendrecht-Weesp richting het noorden en oosten van het land? Pagina 4 van 5





Datum
10. ProRail geeft aan dat er bij een dergelijke gebeurtenis op station Utrecht geen

sprake is van standaard omrijadviezen maar van maatwerk. Zo is het volgens Ons kenmerk ProRail ook niet vanzelfsprekend dat reizigers van Woerden naar het noorden VenW/DGMo-2009/8586 en oosten van het land in deze situatie het beste via Duivendrecht-Weesp hadden kunnen reizen. Daarom zijn er geen standaard omrijadviezen gegeven.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 5 van 5