Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam

Wmo-pilot IJsselmonde

Ondertekening samenwerkingsovereenkomst

Het had wel iets van een huwelijksceremonie. Op 21 september ondertekenden 15 organisaties in de Adriaen Janszkerk aan de Benedenstraat in Oud-IJsselmonde. Een samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot de Wmo-pilot IJsselmonde. Dit deden zij met dagelijks bestuurder Bram van Hemmen als ambtenaar van de Burgerlijke stand en wethouder Jantine Kriens als getuige. De overeenkomst werd ondertekend door de gemeente, de deelgemeente, stedelijke diensten en zorginstellingen.

In januari werd het startsein gegeven voor de Wmo-pilot in de deelgemeente IJsselmonde, gericht op ouderen. De pilot houdt in dat vijftien partijen de komende anderhalf jaar op een nieuwe manier gaan (samen)werken om zo circa 300 IJsselmondse ouderen te helpen hun kracht te behouden. Bij het beantwoorden van vragen en aanpakken van problemen van die ouderen wordt uitgegaan van wat ze wel kunnen in plaats van zoals voorheen hun beperkingen. Belangrijk bij deze nieuwe manier van werken is de rol van vrijwilligers en sociale netwerken. Samen met een vlechtwerk van professionals vormen ze de sluitende ondersteuning zodat mensen hun onafhankelijkheid kunnen behouden.De professionals gaan als frontlijnteam de vragen en de kracht van oudere burgers in kaart brengen. Zo gaan zij samen breed kijken en vooral doen. Het motto van deze frontlijners luidt daarom: Uw kracht, ons werk.

Cruciaal in deze pilot is ook dat niet langer de individuele organisatie centraal staat, maar de vraag van de klant. In de huidige praktijk is er voor de oudere sprake van versnippering in dienstverlening op het gebied van welzijn, wonen, zorg en inkomensondersteuning. Van oudsher gaan organisaties uit van hun eigen aanbod in plaats van de brede vraag van de klant. De deelnemende organisaties aan de Wmo-pilot erkennen dit. Daarom slaan ze de handen ineen en gaan ze samen de vraag van de klant centraal stellen. Net zo belangrijk is dat in deze pilot de uitvoering en niet het beleid centraal staat. Frontlijners weten wat de problemen zijn en hoe die aan te pakken. Daar tekenen alle betrokkenen voor: zowel directies en bestuurders als frontlijners!