CNV Onderwijs

Korte zomervakantie geen oplossing voor werkdruk in voortgezet onderwijs

Negen van de tien leraren in het voortgezet onderwijs zijn van mening dat een kortere vakantie niet bijdraagt aan de verlaging van hun werkdruk. Dat blijkt uit een enquête van CNV Onderwijs onder zo'n 800 leden en niet-leden.

Deze mening staat lijnrecht tegenover die van veel politici, beleidsmakers en bewindslieden die de opvatting huldigen dat de inkorting van de vakanties de werkdruk van leraren vermindert, omdat het werk dan over meer weken gespreid kan worden. De Commissie Cornielje adviseerde eerder dit jaar de zomervakantie in het voortgezet onderwijs met vijf dagen in te korten. De leerlingen zouden in plaats daarvan vijf roostervrije dagen krijgen, terwijl de leraren dan wel beschikbaar moeten zijn.

Bestuurder Patrick Banis van CNV Onderwijs: `Voor veel leraren is de vakantie een noodzakelijke periode om bij te tanken van de zware lesweken. Vaak besteden ze ook in de vakanties al een deel van hun tijd aan de voorbereiding en het bijhouden van hun vak. Maar ze willen hun tijd daarbij graag zelf indelen. Verder denken ze dat de tijd die vrijkomt door minder vakantie binnen de kortste keren weer wordt ingevuld met nog meer extra taken.'

Op de vraag of leraren bereid zijn een week vakantie in te leveren als daardoor hun piekbelasting verdwijnt, antwoordt 93% van de geënquêteerden nee. Eenzelfde percentage van de leraren zegt dat CNV Onderwijs zich scherp moet verzetten tegen het voorstel om de vakanties van leraren met een week in te korten.

Patrick Banis: `De verandering van de vakantieregeling is een zaak van het cao-overleg. Daar zou een systeem van snipperdagen besproken kunnen worden maar dan wel tussen werkgevers en werknemers. De staatssecretaris gaat hier helemaal niet over. Volgens de cao is de vakantie van docenten gekoppeld aan de leerlingenvakantie. Dus als voor de leerlingen een week vakantie wordt omgezet in roostervrije dagen dan moeten de docenten die vijf dagen ook gecompenseerd krijgen.'

Uitslag

Zie het origineel