Ingezonden persbericht



Europa geeft zelfstandige chauffeurs een nieuwe kans

TLN en EVO: 'Europees Parlement moet nu doorpakken'

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO reageren opgetogen op het nieuws dat de Werkgelegenheidscommissie van het Europees Parlement heeft besloten om de positie van zelfstandigen zonder personeel (ZZP-ers) opnieuw te bestuderen in relatie tot de arbeidstijdenrichtlijn.

TLN en EVO hebben zich altijd fel gekeerd tegen het besluit om zelfstandige ondernemers te houden aan de arbeidstijdenrichtlijn, omdat dit het vrije ondernemerschap ernstig schaadt terwijl het geen enkel effect heeft op de verkeersveiligheid. TLN en EVO roepen het Europees Parlement dan ook op om nu zo snel mogelijk door te pakken en in haar Plenaire zitting spijkers met koppen te slaan.

TLN en EVO vinden het besluit van de commissie een stap in de goede richting. Zelfstandige ondernemers moeten keihard werken om hun bedrijf draaiend te houden, maar dat kan alleen als ze naast hun chauffeurswerk ook nog voldoende tijd hebben voor de administratie of het binnenhalen van nieuwe klanten.

De arbeidstijdenrichtlijn stelt dat personeel in mobiele beroepen niet langer dan 48 uur per week mogen werken. Om de veiligheid op de weg te waarborgen is er de rij- en rusttijdenwet. Elke chauffeur heeft zich daar aan te houden, of die nu in loondienst is of zelfstandig werkt.