Gemeente Utrecht

2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
103 Vragen van de heer drs. C.J. Verhoef
(ingekomen 1 september 2009
en antwoorden door het college verzonden op 29 september 2009)

De laatste weken is een groot deel van het gebied over het kanaal opgeschrikt door het feit dat er na een beoogde weg door Amelisweerd, voor Vleuterweide nu een onderzoek loopt naar een weg over het landgoed van de Haar tussen Vleuten en Haarzuilens en dwars door Vleuterweide.

Burger en Gemeenschap is verontwaardigd over het feit dat op deze wijze voortdurend bewoners worden opgeschrikt en tegen elkaar uitgespeeld worden. Het laat zien dat de bestuurders van onze gemeente, regio, provincie en het rijk een hapsnap beleid voeren. Van gedegen planvorming is geen sprake.

Zeker als je kijkt naar de doelstellingen die er gesteld zijn bij de autoluwe bouwlocatie Leidsche Rijn, Vleuterweide en Veldhuizen. Openbaar vervoer zou de kern zijn van de vervoersmogelijkheden. Die plannen gecombineerd met de groene inrichting van deze locaties heeft veel mensen aangetrokken om daar een woning te kopen. Bijna vijftien jaar later is het openbaar vervoer zoals beoogd nog steeds niet gereed. Hierdoor zijn veel nieuwe bewoners in de auto gedoken. Die moeten we eruit proberen te krijgen. Bovendien is de A-2 extra verbreed om het verkeer van de A-2 naar de A-12 op te vangen inclusief rijsrtroken voor lokaal verkeer.

Maar juist nu, nu we aan de vooravond staan van dat het openbaar vervoer daadwerkelijk gaat functioneren, wilt u een weg aanleggen die een verbinding gaat vormen tussen de A2 en de A12. Een regelrechte sluiproute. Daarnaast zal deze weg juist de nieuwe , maar ook de reeds aanwezige bewoners aanmoedigen om toch in die auto te kruipen en niet in die snelle busverbinding naar Utrecht Centraal, of in die treinen die weldra 4x en mogelijk 6x in plaats van de karige tweemaal per uur zullen gaan rijden tussen Utrecht Centraal en Gouda, Den Haag, Rotterdam.

Burger en Gemeenschap vindt bovendien ook dat de verschillende besturen ongeloofwaardig worden. Onlangs zijn de betreffende gebieden duidelijk als onderdeel van het Groene Hart benoemd, is er een schitterend inrichtingsplan gemaakt en dan nog geen paar jaar later wordt er gewoon een streep doorgehaald. (Vindt u het dan vreemd dat politieke leiders als een Wilders, een Fortuin zoveel succes hebben.) De inwoners niet alleen van Vleuterweide maar van heel Leidsche Rijn zullen de overheid onbetrouwbaar vinden.

Het gebied over het kanaal wordt omsloten door de twee belangrijkste verkeersaders van Nederland. Hierover rijden per etmaal al aardig in de richting van een half miljoen voertuigen. Dit levert de nodige luchtverontreiniging op. Door een sluiproute aan de westzijde van dit gebied te leggen, de enige windrichting waar nog wat schonere lucht vandaan komt, wordt die luchtverontreiniging alleen maar versterkt.

Op grond van het volgende hebben wij de volgende vragen:
1. Om welke reden bent u nu in de vakantie met de hiervoor genoemde variant van een weg die de A2 en A12 met elkaar gaat verbinden gekomen?

In de startnotitie planstudie Ring Utrecht van december 2008 wordt een studie aangekondigd naar een nieuwe autosnelweg door of langs Leidsche Rijn. Dit alternatief is één van de te onderzoeken extreme alternatieven in de 1e strategische fase van de Milieueffectrapportage, die in het voorjaar van 2010 wordt afgerond. De raad heeft daarvoor de richtlijnen vastgesteld. Begin juli zou er een besluit worden genomen over een voorkeursalternatief. Er bleek echter nader onderzoek nodig naar de verschillende alternatieven.


2. Vindt u niet dat u op deze wijze bezig bent bevolkingsgroepen tegen elkaar uit te spelen?

Nee.


3. Vindt u dat het beleid dat u schept wel heel vreemd overkomt als u in het ene jaar een gebied tot een natuurgebied benoemd en in het andere jaar er een grote brede semi-snelweg aanlegt?

Er is sprake van een grote diversiteit aan -vaak uiteenlopende- belangen en overheidsbeleid. Deze studie is een instrument voor bestuurders om de diverse maatschappelijke belangen tegen elkaar af te wegen en tot een keuze te komen.


4. Bent u met ons van mening dat de westenwind voor het gebied van Vleuten, De Meern en Leidsche Rijn relatief schonere lucht aanvoert?

Ja


5. Vindt u dat het aldaar creeren van een sluiproute en semi-snelweg dat voordeel teniet doet?

Zie antwoord 3


6. Vindt u dat door nu deze weg te creëren u daarmee de ontwikkeling rond het openbaar vervoer doorkruist en zelfs tegenwerkt en dat dit in strijd is met eerder geformuleerd beleid ten aanzien van deze grote bouwlocaties?

Nee. De Pakketstudie bevat ook een groot aantal maatregelen om het openbaar vervoer te stimuleren.


7. Om geloofwaardig naar de burgers te blijven bent u bereid om te stoppen met het zoeken naar een verbinding tussen de A2 en A12?

Nee.

---- --