Maak van België het Land van de Fair Trade !

28/09/2009 12:44

CTB COOPERATION TECHN. BELGE

Achtste editie van de Week van de Fair Trade, van 30 september tot en met 10 oktober 2009

Brussel, 28 september 2009 - Het Trade for Development Centre organiseert voor het achtste jaar op rij de Week van de Fair Trade. Dit jaar is dit de gelegenheid om een oproep te doen aan alle Belgen om van hun land het 'Land van de Fair Trade' te maken. Hoe? Door talrijk deel te nemen aan de diverse activiteiten die plaatsvinden in het hele land gedurende de week. Bedoeling van het thema van dit jaar is om te bewijzen dat een klein land groot kan zijn door z'n daden.

De Week van de Fair Trade is een initiatief van het Trade for Development Centre, in opdracht van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking, en in nauwe samenwerking met de belangrijkste spelers op de Belgische fairtrademarkt. Ze slaan allen de handen in elkaar om, een week lang, fair trade in de spotlight te zetten en de Belgen aan te sporen tot een meer verantwoordelijke (duurzame en eerlijke) consumptie.

De campagne van de Week van de Fair Trade mikt dit jaar op álle Belgen. Daarom werd ervoor gekozen om het Belgische symbool bij uitstek, het Atomium, te gebruiken als centrale campagnebeeld. Op deze manier wordt getracht om fair trade dichter bij de mensen te brengen, en hen aan te moedigen om deze producten te integreren in hun wekelijkse inkopen. Er is een uitgebreid assortiment fairtradeproducten beschikbaar en ook heel wat winkels en grootwarenhuizen bieden de producten aan. Fair trade mainstreamen is nu dus de boodschap!

Tijdens deze eerlijke tiendaagse worden in het hele land animaties, concerten, infosessies, proeverijen enz. georganiseerd. Deelnemers ontvangen tijdens de activiteiten in het kader van de Week van de Fair Trade een paspoort, dat van hen een burger maakt van het Land van de Fair Trade. Dankzij dit paspoort maken ze kans om een prachtige reis te winnen.

De projecten: België in beweging

Het engagement van de Belg gaat door de maag !

Over het hele land worden projecten opgezet om fair trade te promoten, door lokale overheden en gemeenten (de FairTradeGemeenten), scholen, jeugdbewegingen, bedrijven en andere verenigingen. De inhoud van de projecten is divers, maar fairtradevoedsel is nooit ver weg. Eerlijke ontbijten, proeverijen, maaltijden, wijndegustaties, kookworkshops, culinaire stadstochten, enz. De Belg (nader) laten kennismaken met fair trade via de maag is blijkbaar een optie die door velen gesmaakt wordt.

Panelgesprekken, tentoonstellingen en muziek, maar ook studie, sensibilisatie, en zelfs eerlijke rozen staan verder nog op het programma.

Enkele voorbeelden:

§ In Leuven krijgen 5.000 pendelaars een gratis ontbijt en informatie over fair trade aan het Leuvense station.

§ De Stad Lier laat de Lierse horecazaken en de Lierse consumenten kennismaken met het aanbod aan fairtrade- en biowijnen, aan de hand van een degustatie en een gedocumenteerd productieproces 'van druif tot wijn'.

§ Een schot in de roos: in heel België zullen rozen uitgedeeld worden tijdens de Week van de Fair Trade; als bedanking, als beloning of als aanmoediging. Want eerlijk bloeit het langst!

§ 7 sleutels om open te staan voor fair trade: een sensibiliseringsproject rond 7 thema's in Incourt en zijn verschillende deelgemeenten.

§ Iedereen aan boord van de eerlijke schuit in Charleroi! Overdag open voor scholen voor een eerlijk ontbijt of voor een leeractiviteit, 's avonds geanimeerd met fairtradebar, films, lezingen, concerten, enz.

§ Fairkids op fairtradewereldreis: vertoning van tekenfilms die gemaakt werden door Belgische, Taiwanese, Burkinabese en Braziliaanse kinderen, rond het thema 'eerlijke handel'.

§ Be Fair @ seven: een heus 'fairtrade-avondje-uit' in de Mirano Continental tijdens een @seven-soirée !

§ 'Alternative théâtre' stelt voor: "Aan tafel!", een interactief schouwspel over de inhoud van ons bord (dit vindt plaats op verschillende locaties in België).

Faire creatievelingen gezocht

Een prijzenpot van 3000 euro ligt klaar voor de filmpjes en illustraties die het best de geest van de eerlijke handel weergeven. Het thema "promotie van de eerlijke handel" kan volledig vrij ingevuld worden; fictie, animatie, reportage, promotie- of sensibiliseringsclip, cartoon, enz- De winnaars van deze wedstrijd worden verkozen door een vakjury, en worden bekendgemaakt tijdens de persconferentie over de lancering van de Week van de Fair Trade, die plaatsvindt op 30 september om 13u in het Atomium.

Een promotiefilmpje voor deze wedstrijd werd geregisseerd door Steven Buyse (Koppen, Panorama) met Guillaume De Mont (Familie) als fairtradebeatboxer. Mark Borgions (één, Woestijnvis) verbond dan weer zijn naam en kunde aan de illustratiewedstrijd. Dit filmpje alsook de illustratie en alle informatie hieromtrent zijn terug te vinden op www.befair.be.

Be Fair & Be Sustainable Awards

Het Trade for Development Centre bekroont ieder jaar de beste fairtrade-initiatieven, in het kader van de Week van de Fair Trade. Dit jaar werden, voor het eerst, de drie Be Fair Awards uitgebreid met een Be Sustainable Award. De drie Be Fair Awards belonen: de beste nieuwe fairtradeonderneming of -vereniging, het beste nieuwe fairtrademerk en de beste organisatie van "Zuid/Zuid" eerlijke handel.

De gloednieuwe Be Sustainble Award bekroont het beste initiatief rond duurzame handel met ontwikkelingslanden: de beste onderneming/organisatie of het meest duurzame merk.

De Be Sustainable Award werd in het leven geroepen omdat eerlijke handel niet langer het enige systeem is dat streeft naar evenwichtigere en doorzichtigere handelsbetrekkingen tussen producenten uit het Zuiden en consumenten uit het Noorden. Ook ethische handel en duurzame handel (met initiatieven als Rainforest Alliance, FSC, MSC, enz.) willen, in diverse mate, de sociale en ecologische productiekosten internaliseren.

De laureaten worden gekozen door een jury, samengesteld uit professionals uit de bedrijfs- en marketingwereld en economische journalisten. De drie beste organisaties krijgen elk 5000 euro en de vier laureaten mogen de award gebruiken in hun communicatie.

De plechtige prijsuitreiking vindt plaats op dinsdag 6 oktober in het Atomium, in aanwezigheid van de Minister van Ontwikkelingssamenwerking.

Voor meer informatie kan u terecht bij Valentine Vaquette, 02 505 19 35 - 0476 920 543 valentine.vaquette@btcctb.org

Trade for Development Centre, de nieuwe naam van het Fair Trade Centre

Om een eerlijke handel te ondersteunen, lanceerde BTC in 2005 een programma voor de generieke promotie van de eerlijke handel, genaamd "Fair Trade Centre". Op initiatief van de Belgische Minister voor Ontwikkelingssamenwerking evolueerde het programma en kreeg het ook een nieuwe naam: het Trade for Development Centre.

Het Trade for Development Centre heeft een drievoudige missie:

1. Steun aan producenten in het Zuiden: hen begeleiden naar meer professionaliteit en hun toegang tot de markt verbeteren.

Markttoegang is een sleutelelement om van handel een ontwikkelingsinstrument te maken. Daarom helpt het Trade for Development Centre producenten om hun toegang tot de markt te verbeteren door de financiering van verschillende activiteiten: marktonderzoek, ontwikkeling van nieuwe producten, kwaliteitsverbetering van de bestaande producten, invoeren van systemen voor kwaliteitscontrole, capaciteitsversterking van de producenten om een eerlijke of duurzame certificatie te behalen, vorming (in beheer, marketing -), deelname aan commerciële beurzen, en "company matching" dat producenten en importeurs rechtstreeks met elkaar in contact brengt.

2. De ontwikkeling van een expertise- en een uitwisselingsplatform rond thema's zoals Aid for Trade (= handelsgerelateerde bijstand), eerlijke handel en duurzame handel.

Het Trade for Development Centre versterkt voortdurend haar expertise in eerlijke en duurzame handel en in de mechanismen voor handelshulp door informatie te verzamelen, te analyseren en te produceren. Deze informatie wordt verspreid via een website - www.befair.be - en een maandelijkse nieuwsbrief. Het Trade for Development Centre is ook actief aanwezig op uitwisselingsplatformen voor de betrokken actoren en het brengt samenwerkingsverbanden tot stand met centra voor handelshulp en ondersteuning van producenten in het Zuiden.

3. Sensibiliseringscampagnes en informatieverstrekking rond eerlijke handel, duurzame handel en handelshulp.

Met communicatie- en sensibiliseringscampagnes worden consumenten in het Noorden aangemoedigd om eerlijke en/of duurzame producten uit de ontwikkelingslanden te gebruiken.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel