Ingezonden persbericht

Persbericht Nederlands Film Festival

Utrecht, 30 september 2009

Angst van Sander Plug winnaar Cinema.nl Afficheprijs 2009

De poster van de documentaire Angst, ontworpen door Sander Plug, is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2009. De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten (1936), ontworpen door Titus Leeser.

Het winnende affiche toont een recht in de lens kijkende vrouw achter een zo goed als gesloten luxaflex; als toeschouwer word je zo een wereld ingetrokken die wordt bepaald door angststoornissen. 'Een intrigerend beeld', noteerde een van de stemmers. 'Het affiche laat zien wat angst doet: fragmenteren en afschermen van de realiteit', luidde een andere reactie.

Plug was in 2007 ook al genomineerd voor de Cinema.nl Afficheprijs met Pretpark Nederland, net als Angst geregisseerd door Michiel van Erp. In 2002, Plug werkte nog voor reclamebureau FHV/BBDO, werd zijn poster voor De Vagina Monologen genomineerd voor de TheaterAffichePrijs.

Angst - op 8 mei in de Nederlandse bioscopen uitgebracht door Cinema Delicatessen en nog steeds in een aantal theaters te zien - kreeg ruim 27 procent van de stemmen. Er werd ruim 1.800 keer gestemd; online, in het Festivalpaviljoen op de Neude in Utrecht en deze editie van het Nederlands Film Festival voor het eerst in theater De Lieve Vrouw in Amersfoort.

De Cinema.nl Afficheprijs werd uitgereikt in het Nederlands Film Festival Journaal, gepresenteerd door Sarah Meuleman, op woensdag 30 september. De uitreiking werd rechtstreeks uitgezonden op Nederland 2 (19.55 - 20.20 uur) en wordt dezelfde avond herhaald. De winnaar is vanavond te gast in de Talkshow met Matthijs van Nieuwkerk.

De Cinema.nl Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar wordt bepaald door het publiek. Het publiek had deze editie naast Angst de keuze uit De laatste dagen van Emma Blank (Alex van Warmerdam), Nothing Personal (Susanne Keilhack & Joost Hiensch), Oorlogswinter (Sara Simpson & Richie Burridge) en De Storm (Michael van Randeraat).

De voorselectie is gemaakt door een vakjury, bestaande uit John Durie (directeur Strategic Film Marketing), Marten Jongema (curator Stedelijk Museum Amsterdam), Lex Reitsma (grafisch ontwerper), Monique van Schendelen (publiciteitsbureau MvSP) en Paul Verstraeten (communicatie- en marketingadviseur).

Alle 53 affiches die naar de prijs meedongen worden opgenomen in de museale collectie van het Filmmuseum, dat de wisseltrofee beschikbaar stelt.

De overweging van de jury om Angst te nomineren:
'De kwaliteit van het affiche voor de documentaire Angst van Michiel van Erp wordt in hoge mate bepaald door de intrigerende foto. Als toeschouwer word je onmiddellijk betrokken bij een pijnlijk leven achter de luxaflex. Een wereld die wordt bepaald door angststoornissen. Het affiche roept herinneringen op aan de poster voor Body Double van Brian De Palma. De luxaflex werkt als een scherm dat opgetrokken lijkt te worden en tegelijkertijd iets verbergt. Je voelt je bijna een voyeur die deelgenoot van iets wordt gemaakt. Het personage achter de luxaflex kijkt je recht in de ogen, alsof ze zich ervan bewust is dat ze wordt bekeken.'

De Cinema.nl Afficheprijs Eregalerij
2009 Angst (ontwerp Sander Plug)
2008 De muze (ontwerp Silvia Vergeer)
2007 Ellen ten Damme - As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life of Mine Was Leading To (ontwerp Paul Postma)
2006 Diep (ontwerp Brat Ljatifi)
2005 06/05 (ontwerp Frank Kampes)
2004 Grimm (ontwerp Alex van Warmerdam)
2003 Van God los (ontwerp Gijs Kuijper)
2002 Minoes (ontwerp Michael van Randeraat)
2001 Îles flottantes (ontwerp Brat Ljatifi)

EINDE PERSBERICHT