Gemeente Enschede

Enschede krijgt telefoonteam voor begeleiden veranderingen bij huishoudelijke hulp

Enschede gaat klanten en hulpen actief informeren over de veranderingen bij de huishoudelijke hulp. De landelijke wetgeving is immers veranderd. In 2010 mag een thuiszorginstelling Zorg In Natura (ZIN) niet meer door een alfahulp laten verlenen. Klanten kunnen overigens zowel nu als volgend jaar kiezen om met een Persoons Gebonden Budget (PGB) een zelfgekozen alfahulp in te schakelen. Alfahulpen kunnen zo ook in de toekomst nog bij hun vertrouwde klant blijven werken als deze dat wil. De klant kiest, de gemeente ondersteunt. In Enschede worden maatregelen getroffen zodat allerlei administratieve zaken rondom de hulp (zoals verzekeringen, loon bij ziekte) geregeld kunnen worden. Ook kunnen klanten in november een brief van de gemeente verwachten met daarin een uitleg van het nieuwe systeem. De gemeente zal tevens via de huis aan huisbladen zowel klanten als hulpen informeren over de veranderingen. Klanten hoeven dus nu nog geen actie te ondernemen.

De huidige werkgevers hebben gemeld dat zij zich willen inspannen om de overgang naar een eventuele nieuwe werkgever goed te laten verlopen. Voor hulpen die ontslagen worden door hun huidige werkgever zijn er meerdere mogelijkheden. De gegunde organisaties hebben een grote bereidheid getoond om personeel over te nemen. Ook zoeken nieuwe organisaties nu al nieuw personeel.
Vanaf half november is voor Enschede een telefoonteam operationeel dat de ondersteuning van klanten en hulpen realiseert. Bovendien staat het mobiliteitscentrum van het Werkplein klaar om hulpen snel naar een nieuwe werkgever te bemiddelen. Het werk in de zorg neemt immers niet af. De gemeente streeft ernaar dat zo spoedig mogelijk voor ieder duidelijk is hoe de hulp geregeld wordt.

Geplaatst: 06 oktober 2009.

6 oktober 2009