Met de trein van Amersfoort naar Veenendaal "geen reële optie"
6-10-2009 -
College provincie Utrecht kiest voor bus in plaats van trein
Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht vindt het niet zinvol om
de zogenaamde Pon-spoorlijn, die loopt tussen Amersfoort en
Veenendaal, opnieuw in gebruik te stellen. De bus lijkt een beter
alternatief en dus wil het college onderzoeken of op deze manier het
openbaar vervoer tussen beide steden kan worden verbeterd.
Het collegebesluit is gebaseerd op een nieuwe studie die in opdracht
van provincie Utrecht is uitgevoerd door bureau XTNT. Conclusie van
dit onderzoek is dat deze spoorverbinding in het oosten van de
provincie Utrecht "geen reële optie" is. In 2008 is door DHV
becijferd dat deze verbinding kan rekenen op maximaal 5.200 reizigers
per etmaal in het jaar 2020. Het nieuwe onderzoek laat zien dat deze
prognose waarschijnlijk te optimistisch is. Zelfs in het geval dat van
deze uitkomst wordt uitgegaan, zijn er altijd nog minimaal tweemaal
zoveel reizigers nodig om de spoorlijn op financieel verantwoorde
wijze te kunnen onderhouden. De verwachting is dat ingebruikname van
de Ponlijn exploitatietekorten oplevert van minstens 2 miljoen euro op
jaarbasis.
Met een investering van tenminste 58 miljoen euro is de Ponlijn niet
alleen relatief duur. Het onderzoek laat ook zien dat de spoorlijn
voor inwoners van Leusden, Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude
weinig meerwaarde heeft. De Ponlijn heeft geen goede aansluiting op de
kernen in deze gemeenten, met als gevolg dat vaak moet worden
overgestapt vanaf de stations op de bus. Plannen voor woningbouw in de
omgeving zijn bovendien dusdanig kleinschalig dat dit onvoldoende
extra reizigers oplevert. Nadeel is verder dat de spoorlijn nauwelijks
zal zorgen voor minder verkeer op de weg. Voor de natuur betekent de
komst van de Ponlijn dat een barriere wordt opgeworpen tussen twee
kwestbare groene gebieden: de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe.
Tenslotte ontbreekt volgens XTNT het brede draagvlak bij de betrokken
gemeenten en maatschappelijke partijen, dat nodig is om dit project
met succes door te kunnen voeren.
Streep onder discussie
XTNT bevestigt daarmee de conclusie van het vorige onderzoek door DHV.
Voor Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht is dit aanleiding om
nu een streep te zetten onder de discussie over het dan niet
ingebruiknemen van de Ponlijn. De nadelen wegen zwaarder dan de
voordelen, aldus GS. In een brief aan Provinciale Staten wordt daarom
gemeld dat het college in 2010 onderzoek laat uitvoeren naar de bus
als alternatief. Gekeken wordt naar de mogelijkheden van een
rechtstreekse hoogwaardige busverbinding tussen Amersfoort en
Veenendaal en naar kansen die er zijn om het huidige aanbod met de bus
te verbeteren in de directe omgeving.
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030 258 3196
Provincie Utrecht