Deelgemeente Feijenoord Rotterdam

Supertoren(s) in Motorstraatgebied van de baan

Het Motorstraatgebied krijgt geen superhoogbouw (tot 120 meter). In de stedenbouwkundige randvoorwaarden, die 29 september werden besproken in de commissie Ruimtelijke Zaken, is sprake van een bandbreedte tussen 15 en 25 meter, met aan de buitenranden een uitloop tot 35 meter en op enkele strategische punten een hoogteaccent tot 70 meter.

Nieuw stratenplan
Simon Blanken (Leefbaar Rotterdam) zei blij te zijn dat de plannen voor een hoge toren nabij de Poort van Zuid van de baan zijn. Jo den Haan (PvdA) uitte zorgen over de verkeersafwikkeling naar en vanuit Vreewijk nu er een nieuw stratenplan ligt met extra doorsteken naar de Dordtsestraatweg. Verder was er onduidelijkheid - ook bij bewoners tijdens een bewonersavond - over de Landbouwbuurt, waar nieuwbouw komt. Die buurt valt wel onder het bestemmingsplan Vreewijk, verklaarde dagelijks bestuurder Mieke van der Graaf, maar niet onder het Beschermd Stadsgezicht. Volgens enkele commissieleden is dat niet op die manier overgekomen bij de bewoners.

Tijdelijke parkeerdruk
Zij gaf aan dat de deelgemeente, mede naar aanleiding van reacties op een bewonersavond, bij het stadsbestuur aandringt op een goede ontsluiting van het gebied. Vanwege de bedrijven en scholen, het ziekenhuis en de ligging dichtbij bus- en metrostation Zuidplein, is er een hoge parkeerdruk. Daarom worden tijdelijke parkeerplaatsen gerealiseerd, onder andere op het braakliggend terrein waar voorheen het Zadkine College stond.

Verkiezingsissue
Er loopt momenteel een onderzoek om in de hele deelgemeente Feijenoord betaald parkeren in te voeren, gaf Van der Graaf aan. Op veel plaatsen is al betaald parkeren, en je ziet dat het probleem zich daar verplaatst naar omliggende gebieden (waterbedeffect). Het onderwerp zou wel eens een issue kunnen worden bij de komende verkiezingen, stelde de dagelijks bestuurder.

Bestemmingsplan
De stedenbouwkundige randvoorwaarden worden 15 december vastgesteld door burgemeester en wethouders en in februari 2010 behandeld in de gemeenteraad. De procedure voor een bestemmingsplan voor het Motorstraatgebied start in 2011. Tot die tijd kunnen voor nieuwbouw projectbestemmingsplannen worden gemaakt.

Onder verantwoordelijkheid van de griffie.
Tekst: Emile Hilgers