Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
- T -

Ons kenmerk VENW/DGLM-2009/3775

Uw kenmerk Datum 6 oktober 2009 -

Onderwerp Kamervragen over het hinderen van piloten met laserstralen Bijlage(n)
-

Geachte voorzitter,

Hierbij geef ik mede namens de Minister van Justitie antwoord op de vragen van het lid De Rouwe (CDA) over het doelbewust hinderen van piloten met een laserstraal (ingezonden 21 augustus 2009).


1. Kent u het bericht "piloten willen laserstraal strafbaar stellen"?1) Is het waar dat dit fenomeen zich in Nederland al 10 jaar voordoet?

Ik ben bekend met dit bericht. Sinds 10 jaar zijn lasers rondom luchthavens een probleem voor de luchtvaart, ook in Nederland. Tot enkele jaren geleden betrof dit hoofdzakelijk lasers die worden gebruikt bij evenementen en discotheken. Deze lasers worden niet doelbewust gericht op piloten. De toelaatbaarheid van dergelijke installaties in de buurt van vliegvelden is geregeld in internationale richtlijnen. Het doelbewust hinderen van piloten met handzame lasers - waarover in het aangehaalde nieuwsartikel gesproken wordt - is echter een fenomeen waarvan in Nederland pas sinds enkele jaren meldingen bekend zijn.


2. Bent u van mening dat het doelbewust hinderen van piloten tijdens één van de meest cruciale momenten van een vlucht, namelijk vlak voor de landing, reëel gevaar oplevert voor de inzittenden en de omgeving?

Het doelbewust hinderen van piloten vlak voor de landing kan, afhankelijk van de afstand en wijze van aanstraling, een serieus gevaar opleveren. De mogelijke gevolgen van het met laserlicht aanstralen van een piloot variëren van een schrikreactie of afleiding tot hinder en zelfs (tijdelijke) verblinding. Er zijn berichten bekend over gevallen dat een vliegtuig om deze reden een doorstart moest maken, en berichten dat de verdere landing moest worden uitgevoerd door de andere piloot omdat de aanvankelijk vliegende piloot tot enkele minuten na het aanstralen vrijwel niets meer kon zien.


1) Nu.nl, 17 augustus 2009

a

Pagina 1 van 2





Ons kenmerk VENW/DGLM-2009/3775


3. Is het hinderen met een laserstraal zoals bedoeld in dit krantenartikel op dit moment strafbaar? Bent u bereid dit alsnog strafbaar te stellen? Zo nee, waarom niet?

Er bestaat op dit moment geen specifieke strafbaarstelling die betrekking heeft op het hinderen van piloten met een laserstraal. Wel kent het Wetboek van Strafrecht strafbepalingen die zien op het doen verongelukken, vernielen, onbruikbaar maken of het beschadigen van een vliegtuig (artikelen 168 en 169 Sr) en op het plegen van geweld tegen iemand die zich aan boord van een vliegtuig bevindt indien daarvan gevaar voor de veiligheid van het vliegtuig te duchten is (artikel 385b Sr). Het met opzet vanaf de grond piloten met een laserstraal hinderen of zelfs tijdelijk verblinden kan ­ uiteraard afhankelijk van de concrete feiten en omstandigheden van het geval ­ een van deze strafbare feiten dan wel een strafbare poging daartoe opleveren. Het Openbaar Ministerie zal in voorkomende gevallen de bestaande strafrechtelijke mogelijkheden zo goed mogelijk benutten. Intussen zal ik in overleg met de Minister van Justitie bezien of het nodig is om een wetswijziging voor te stellen die in een meer specifieke strafbaarstelling voorziet.


4. Bent u bereid met de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) in overleg te treden over manieren, naast het eventueel strafbaar stellen, om aan deze gevaarlijke praktijk een einde te maken?

Ja. Met alle betrokken instanties (onder andere het Openbaar Ministerie, het Korps Landelijke Politiediensten, de Koninklijke Marechaussee, de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, de Luchtverkeersleiding Nederland) is op 15 september 2009 in een workshop besproken op welke wijze het probleem adequaat kan worden aangepakt.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 2 van 2