Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Metropoortjes blijven soms dicht voor OV-jaarkaart Bij het OV-loket komen klachten binnen van OV-jaarkaarthouders die niet kunnen inchecken bij de poortjes van de Amsterdamse metro vanwege een (fictief) negatief saldo op de kaart. Om toch te kunnen reizen moeten ze dat eerst aanzuiveren. Vervolgens kunnen ze het niet verschuldigde bedrag met een formulier terugvragen. ROVER vindt deze rompslomp voor reizigers die jaarlijks meer dan 3800 euro betalen om onbeperkt met het OV te kunnen reizen onaanvaardbaar.

Dichte poortjes
Reizigers krijgen met het weigerende poortje te maken wanneer ze eerder hebben ingecheckt bij een kaartlezer die nog geen abonnementen herkent. Dat kan gebeuren bij sommige streekvervoerders. Andere OV-bedrijven roepen daarentegen dat reizigers met een OV-jaarkaart verplicht zijn om in en uit te checken. Zo raken reizigers in verwarring over wat ze met hun abonnement in bus en tram moeten doen. De oorzaak ligt dus in gebrekkige samenwerking tussen de vervoerbedrijven. Samen met de Consumentenbond heeft ROVER hen een brandbrief gestuurd met het verzoek dit probleem op de kortst mogelijke termijn op te lossen.
Pagina geplaatst: 6 oktober 2009