Media Academie organiseert seminar met Matthew Eltringham van BBC News


Onderwerp: Toepassing van User Generated Content in de journalistiek en bij Social Media (12 oktober)

HILVERSUM, 20091006 -- De Media Academie, hét opleidingsinstituut voor radio, televisie en crossmedia, organiseert op 12 oktober een seminar met gastspreker Matthew Eltringham, Assistant Editor Interactivity bij BBC News. Onderwerp is het toepassen van User Generated Content in de journalistiek en bij Social Media. Naast praktijkvoorbeelden en een discussie over het opzetten van een goede strategie, zal ook aandacht besteed worden aan de wijze waarop de BBC omgaat met User Generated Content. Het seminar start 12 oktober om 15.30 aan de Media Academie, Sumatralaan 45, Media Park te Hilversum. Deelnemen kost € 49,-.

Digitalisering en technologische vernieuwingen in de mediawereld hebben een enorme impact, ook op de journalistiek. De consequenties daarvan werken door in de dagelijkse praktijk in de digitale `newsroom', in de verspreiding van het nieuws via vele kanalen maar ook in de betrokkenheid van lezers, kijkers en luisteraars bij het nieuws. De verandering in de relatie tussen zender en ontvanger is recent begonnen en zal in de toekomst nog veel meer intensiveren: de ontvanger wordt zender en de zender wordt ontvanger.

Gebruik maken van User Generated Content (UGC) leidt tot nieuwe vragen rond bruikbaarheid, betrouwbaarheid en selectie. Vooral dat laatste is een punt. Hoe maak je onderscheid tussen het `echte' nieuws en de onvoorstelbare hoeveelheid `rubbish' die wordt geproduceerd door goed(?)willende amateurs. De BBC startte in 2005 met een `UGC hub', een club van (toen) 3 journalisten, inmiddels uitgegroeid tot 23, als een bron van nieuwsgaring, gelokaliseerd in het hart van de nieuwsredactie. Matthew Eltringham was vanaf het begin betrokken bij dit initiatief en kan over het succes en de nadelen van het omgaan met User Generated Content, boeiend vertellen.

Over Matthew Eltringham
Matthew Eltringham is sinds 1998 in dienst bij BBC News. Hij startte als Planning Editor, werd vervolgens Programme Editor en is sinds vijf jaar Assistant Editor, Interactivity. Matthew leidt een innovatief team dat inmiddels een gevestigde naam in de mediawereld heeft opgebouwd in het gebruik van User Generated Content en Social Media. In februari 2007 won zijn team het prestigieuze Royal Television Society New Media Award voor de verslaggeving over de overstromingen in 2006. Onder zijn leiding heeft de BBC nieuwe gebieden en media aangeboord waarmee zij beschikt over een bron aan nieuwe content voor zowel televisie, radio als online nieuws.

Over Media Academie
De Media Academie ontwikkelt en verzorgt training en opleiding voor productiebedrijven, facilitaire bedrijven, commerciële omroepen, uitgevers, overheden, NGO's, telco's en mediaprofessionals uit andere branches. Een belangrijke pijler van de Media Academie is het zorgen voor verankering in het speelveld van bedenkers, makers, presentatoren en managers in en rond "Hilversum". De koppeling aan de dagelijkse praktijk van professionele mediamakers, maakt de Media Academie uniek. Het bedrijf startte haar activiteiten in 1962 en groeide in de loop der jaren uit tot een begrip in Hilversum en in de omroepwereld.

Mediastages is hèt stagebemiddelingsbureau van de Media Academie voor stages en stagiair(e)s bij de publieke, regionale en commerciële omroepen, av-productiebedrijven en bij bedrijven in de mediawereld. Ieder jaar bemiddelt en plaatst Mediastages meer dan 1300 studenten voor de landelijke radio- en tv-sector.

Ga voor meer informatie over Media Academie en Mediastages naar www.media-academie.nl.
Journalisten, mediaprofessionals en belangstellenden kunnen zich aanmelden via de website van de Media Academie: www.media-academie.nl, telefonisch via 035 - 646 62 62 of via een e-mail naar: info@media-academie.nl.