Nieuwbouw Makita biedt voordelen voor personeel, dealer en consument


SON, 20091006 -- In januari 2010 betrekt Makita een nieuw pand vlakbij Eindhoven Airport. Makita verdriedubbelt hiermee de beschikbare ruimte voor magazijn, kantoren en trainingen. Licht, openheid, ruimte en een showroom in het hart van het bouwwerk zijn een paar karakteristieke trekken van dit nieuwe gebouw.

"De architect moest het gebouw het Makita-gevoel meegeven", vertelt Mick Tanaka, directeur Makita Benelux. "Hij is uitgegaan van een omgeving waarin een persoonlijke aanpak en gemakkelijk werken centraal staan. De ruimtes zijn eenvoudig bereikbaar en licht en ruimtelijk door de vele ramen en het atrium. Communicatie moet efficiënt, maar ook persoonlijk kunnen zijn. En de showroom, het hart van ons bedrijf, ligt ook letterlijk in het hart van het gebouw."

Uit voorraad leverbaar
De komst van het nieuwe gebouw is hard nodig. Aangezien Makita de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd heeft, zijn de voorraden gestaag meegegroeid. Als er geen ruimte meer is voor de voorraden, dreigt een leverancier logistiek gezien inefficiënt te worden. "En als de belofte aan de klanten luidt dat je snel levert, kan zoiets natuurlijk niet. We hadden om te beginnen dus dringend meer magazijnruimte nodig, en die komt er straks. Inclusief een nieuw magazijnbeheersysteem, dat we integreren in ons bestaande ERP-systeem", aldus Tanaka.

Leren in de praktijk
Een ander voordeel van het nieuwe pand betreft de training van de Makita-dealers. Makita verzorgt zelf scholingsprogramma's voor de dealers. Momenteel heeft het bedrijf daarvoor een relatief kleine cursusruimte en praktijkruimte tot zijn beschikking. In de nieuwe situatie worden dat vier aparte praktijkruimtes. Eén voor houtbewerking, één voor metaal, één voor beton en een laatste voor tuingereedschap. Zo kan het accent in de trainingen nog veel meer op de praktijk gericht zijn.

Juist nu
"Sommige bedrijven draaien in de huidige tijd van economische crisis de investeringskraan dicht en hopen dat de klant in de tussentijd op hen blijft wachten. Makita pakt het precies andersom aan. Uiteraard is Makita onderdeel van een wereldwijd concern en heeft het een financieel sterk moederbedrijf achter zich staan. Maar het is ook een heel bewuste keuze om juist in deze zware tijden te investeren, zodat je er later de vruchten van kunt plukken. Sterker nog, de recessie geeft ons méér redenen om te investeren. Onze dealers willen bijvoorbeeld hun voorraden nu zo klein mogelijk houden. Makita speelt daar op in door de levertijden extra te verkorten. Onder andere daarvoor hebben we ons nieuwe gebouw nodig. Met de extra magazijnruimte is dit geen probleem", vertelt Tanaka.

Eindgebruiker
Wat de consument uiteindelijk voor baat heeft bij deze nieuwbouw? Hij zal een nog grondiger geschoolde dealer treffen, die hem beter kan adviseren. En korte levertijden zijn ook voor de eindgebruiker uiteraard alleen maar prettig.

Over Makita
Makita bestaat sinds 1915 en ontwikkelt en produceert in tien fabrieken in alle werelddelen gereedschap voor professionals en semi-professionals. Met meer dan 10.000 werknemers wereldwijd is het een van ´s werelds grootste producenten van professioneel elektrisch gereedschap. 35 jaar geleden kwam Makita naar Nederland. Zowel toen, nu, als in de toekomst blijft Makita gereedschap ontwikkelen waarmee de gebruiker gezonder, gemakkelijker en productiever kan werken. Makita innoveert continu en dat resulteert in elektrisch gereedschap van hoge kwaliteit. Een lange levensduur, hoogwaardige afwerking, gebruiksvriendelijkheid, prestaties van de machine en ingebouwde veiligheid, zijn de belangrijkste kenmerken van Makita gereedschap.





Ingezonden persbericht