Ingezonden persbericht


Tijdstip:07:00 (GMT+02:00)
Datum:06 Oktober 2009
Uitgever:Lemz

APS: Zes op de tien Nederlanders worden niet vertrouwd

Gebrek aan vertrouwen groot misverstandLeusden, 6 oktober 2009 - Zes op de tien Nederlanders worden niet vertrouwd. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Nationale Vertrouwensmonitor. Een eerste periodieke meting naar het vertrouwen tussen Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau Winkle. Ondanks het lage vertrouwen in de medemens acht negentig procent van de ondervraagden zichzelf wél volledig te vertrouwen. Een analyse naar de oorzaak van een groot aantal juridische geschillen in Nederland onderschrijft dit. Hieruit blijkt dat vertrouwen zelden met opzet wordt geschonden, maar door misverstanden. Misverstanden die door betere communicatie voorkomen hadden kunnen worden. Zes op de tien Nederlanders worden niet vertrouwdOp het eerste gezicht worden zes op de tien Nederlanders niet vertrouwd. Maar het kan nog erger; vijfenzeventig procent van Nederland heeft geen vertrouwen in de politiek. Banken en financiële instellingen worden door zestig procent gewantrouwd. Vrienden en familie krijgen een stuk meer vertrouwen, een kleine dertig procent wantrouwt hen. Toch is ook het relatief hoge percentage Nederlanders dat zijn partner wantrouwt opvallend; zestien procent. Bovendien is er sprake van een neerwaartse trend; het vertrouwen is afgenomen de afgelopen vijf jaar.Vertrouwen goed voor de portemonneeVertrouwen geeft vrijheid. Mensen met een hoog vertrouwen zullen eerder een duik nemen in de zee terwijl hun spullen onbeheerd op een druk strand liggen. Ook laten zij gemakkelijker hun spullen onder beheer van onbekenden voor een bezoek aan een openbaar toilet. Toch stelt bijna twintig procent van Nederland een bezoekje aan de WC liever uit totdat hij of zij thuis is, dan dat hij z'n spullen op het station aan een onbekende toevertrouwt. Naast vrijheid is vertrouwen ook zeer belangrijk voor de economie. Zo blijkt uit een reactie van dr. Robert Mosch van De Nederlandsche Bank. "Er bestaat economisch onderzoek dat uitwijst dat wanneer het vertrouwen in een land met 10% stijgt, dit een positief effect heeft op de nationale economische groei van 1% en dat is enorm". Het Nederlands bedrijfsleven loopt miljarden mis als gevolg van een laag onderling vertrouwen. Misverstanden oorzaak van wantrouwenEen mogelijke verklaring voor de daling van het vertrouwen is het grote aantal kritische consumentenprogramma's. Mensen met een zwaar mediagebruik zijn namelijk somberder over de ontwikkelingen van het vertrouwen dan mensen met een licht mediagebruik. Daarnaast heeft ook de algemene economische crisis zijn weerslag op het nationaal vertrouwen. Dit zorgt voor een zogenaamd 'kort juridisch lontje'. En dat is onnodig stelt ARAG, juridisch dienstverlener en mede-initiatiefnemer van De Nationale Vertrouwensmonitor vast. "Uit een analyse van tienduizenden geschillen die wij jaarlijks behandelen blijkt dat in minder dan 5% van de gevallen sprake is van bewuste misleiding. Veel zaken hebben andere oorzaken of ontstaan door misverstanden, die eenvoudig voorkomen kunnen worden", aldus Marc van Erven, directievoorzitter ARAG. De top 3 misverstanden ontstaan rondom: onvrede over uitgevoerd werk, onduidelijkheid over betalingsafspraken en het ruilen van artikelen in een winkel. Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

Noot aan de redactie (niet bestemd voor publicatie)De gegevens in dit persbericht komen voort uit een kwantitatief onderzoek uitgevoerd door Winkle BV in september 2009. Het onderzoek is verricht met een online panel van 1.456 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het zakelijke deel van De Nationale Vertrouwensmonitor 2009 is uitgevoerd middels een telefonisch onderzoek in september 2009 onder 200 directeuren, grootaandeelhouders of CEO's uit het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (5 tot 50 werknemers). Voor het volledige rapport kunt u contact opnemen met ondergetekende. Voor een digitale versie van het onderzoek, persbericht en beeldmateriaal kunt u vanaf maandagavond 5 oktober 2009 24:00 uur terecht op: www.winklingworld.com.Over WinkleWinkle levert marktonderzoek in het kader van product- en dienstinnovatie en marketingcommunicatie. Winkle helpt bij het:-testen van nieuwe ideeën, producten en diensten;-(beter) begrijpen van menselijk en/of consumptief gedrag;-toepassen van marktonderzoek in de onderbouwing van beleidsbeslissingen en keuzes.www.winklingworld.comOver ARAGARAG is een volledig onafhankelijk juridisch dienstverlener en rechtsbijstandverzekeraar. ARAG biedt een pakket aan verzekeringen en diensten om te voorzien in de juridische behoeften van particulieren, bedrijven en instellingen. ARAG verkoopt haar verzekeringsproducten via het intermediaire kanaal. Klanttevredenheid, kwaliteit van dienstverlening, winstgevendheid en groei zijn ARAG's speerpunten. De omzet van ARAG bedraagt ruim EUR 100 miljoen. ARAG is een onderdeel van de ARAG Groep, een wereldwijde speler en van oorsprong Duits familiebedrijf met vestigingen in dertien Europese landen en de Verenigde Staten. Op de Nederlandse markt, waar ARAG actief is sinds 1962, bedient zij de markt vanuit drie locaties: het hoofdkantoor in Leusden en de vestigingen in Breda en Roermond. www.arag.nl

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met: Wendeline Sassenwendeline@lemz.net 020-3057020