Gemeente Delft

WIZ vervangt maandelijks informatieformulier door halfjaarlijks statusformulier

De gemeente wil haar dienstverlening sneller, beter en klantgerichter maken. Daar is op 1 oktober een nieuwe stap in gezet. Cliënten van de sector WIZ (Werk Inkomen en Zorg) met een uitkering moesten tot nu toe elke maand via een formulier aantonen dat zij die uitkering terecht ontvingen. Sinds 1 oktober is deze regel veranderd. Per jaar ontvangen de cliënten van WIZ nog slechts twee maal een informatieformulier, het zogenaamde statusformulier.

In de maanden februari en augustus ontvangen cliënten een statusformulier, plus een wijzigingsformulier. Met dit wijzigingsformulier kunnen cliënten eventuele wijzigingen direct doorgeven, dus ook wanneer die plaatsvinden tussen februari en augustus. Hierdoor wordt voorkomen dat mensen een half jaar moeten wachten voordat zij een wijziging kunnen doorgeven. Indien cliënten van WIZ te lang wachten moet het te veel ontvangen geld namelijk worden terugbetaald.

Met de invoering van het halfjaarlijkse statusformulier wordt de administratie voor cliënten aanzienlijk teruggebracht.

Noot voor de redactie (