Ingezonden persbericht


Geachte redactie,

Graag wil ik uw/je aandacht vestigen op het volgende:

Vanmiddag, dinsdag 6 oktober, wordt op Schiphol een aftrap gegeven en gaat de peukencampagne van start, die geïnitieerd is door Nederland Schoon en British American Tobacco. Het lijkt ons interessante informatie voor jullie kijkers dat een bedrijf als British American Tobacco zich nu ook hard maakt voor de 'goede zaak', cq het Nederlands Bedrijfsleven wordt wakker en attendeert de rokers op het feit dat het weggooien van een sigarettenpeuk niet bevorderlijk is voor het milieu. Daarom worden vandaag 48 nieuwe asbakken in gebruik genomen op Schiphol, die gefinancierd zijn door BAT.

Indien u dit een leuk, interessant en relevant onderwerp vindt, dan willen wij graag voor u nagaan of één van de volgende personen aanwezig kan zijn bij uw programma om hierop een toelichting te geven.


- Manager Passenger Services van NL Luchthaven Schiphol: de heer Eric van den Dobbelsteen
- Projectmanager Nederland Schoon: de heer Kors van der Wolf
- Head of Corporate & Regulatory Affairs van British American Tobacco: de heer mr. Eelco van Ravenswaaij

Mocht u vragen hebben dan kunt u contact opnemen met Renske Karel van USP Marketing PR via 020-423 28 82 of via 06-23 56 31 34.

Onderstaand treft u nadere informatie aan.

De ingebruikname van de eerste asbak nieuwe stijl vindt plaats vanmiddag 6 oktober van 16.00 ­ 17.00 uur bij café Rembrandt (aan de buitenzijde van Schiphol Plaza).

De achtergrond:

Stichting Nederland Schoon

Stichting Nederland Schoon is 1991 is opgericht. De samenwerking met BAT past uitstekend binnen het Impulsprogramma Zwerfafval dat zij samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), VNO-NCW, en het Ministerie van VROM uitvoert. Bedrijfsleven en overheid binden samen de strijd aan met het zwerfafval, één van de grootste ergernissen vandaag de dag.

British American Tobacco

Eén van de bedrijven waar Nederland Schoon mee samenwerkt is British American Tobacco Nederland. BAT Nederland heeft in 2007 een Social Reporting proces uitgevoerd, waarin verschillende stakeholders, zoals handelspartners, werknemers en belangenorganisaties werden uitgenodigd om hun verwachtingen ten aanzien van BAT Nederland te uiten. Eén van de onderwerpen die stakeholders tijdens de dialoogsessies noemden is het probleem van afvalpeuken op straat. BAT Nederland neemt haar verantwoordelijkheid als producent van ongeveer 30% van de geconsumeerde sigaretten in Nederland door samen met Nederland Schoon een oplossing te ontwikkelen voor de straatvervuiling door zwerfpeuken. Luchthaven Schiphol is een interessante partner voor de aanpak van sigarettenpeukvervuiling, als high traffic locatie waar een verbetering van de huidige asbakvoorzieningen mogelijk is.

De Nieuwe Asbak

Na uitvoerig onderzoek naar de verschillende mogelijkheden die in verschillende landen bestaan om het probleem van sigarettenpeuken tegen te gaan, hebben Nederland Schoon en BAT Nederland in de zomer van 2008 een asbakoplossing ontdekt die in Duitsland sinds 1998 in ontwikkeling is. De huidige vorm van deze asbak, waarvan er inmiddels enkele duizenden op treinstations, luchthavens en hoogwaardige winkelcentra in Duitsland en Oostenrijk staan, beantwoordt aan de eisen die Nederland Schoon en BAT hebben ten aanzien van een peukenoplossing. Deze eisen zijn:
- De asbak moet bewustwording genereren bij de roker ten aanzien van het verantwoordelijk deponeren van sigarettenpeuken;
- De asbak moet duurzaam, kwalitatief hoogwaardig en onderhoudsarm zijn, om hiermee een voorbeeldfunctie te hebben voor andere openbare locaties die met het probleem van afvalpeukvervuiling worden geconfronteerd.

Voorbeeldfunctie Schiphol

Vervolgens hebben Nederland Schoon en BAT Nederland een inventarisatie gemaakt van mogelijke locaties voor deze asbakvoorziening. Na een grondige analyse bleek dat Luchthaven Schiphol het ideale startpunt voor de implementatie van de nieuwe asbak is. Na gesprekken met de verantwoordelijke manager van de openbare werken op Schiphol in het najaar van 2008 bleek dat er op Schiphol kansen zijn om de huidige asbakvoorzieningen te vervangen door een doorontwikkeld model dat in Duitsland en Oostenrijk zijn effectiviteit bewezen heeft op het gebied van bewustwording en gedragsverandering van de rokende consument. Daarnaast is de verwachting dat deze hoogwaardige asbakken een kostenreductie genereert door een veeg-ronde per dag te schrappen.



Ingezonden persbericht