Gemeente Delft

Delft wil meer energie besparen op straatverlichting

Wethouder Anne Koning installeert komende donderdag LED-verlichting in enkele lantaarnpalen aan de Hof van Delftlaan. Deze actie past in het streven van de gemeente Delft om nog meer energie te besparen op straatverlichting. Daarbij kijkt Delft naar mogelijkheden om straatverlichting te dimmen of deels uit te schakelen en naar de toepassing van intelligente verlichting en moderne energiebesparende technieken, waaronder LED-verlichting.

Wethouder Anne Koning hierover: 'De gemeente heeft met energiezuinige straatverlichting al veel bereikt. Toch willen we nog meer winst boeken. Dat kan door slim om te gaan met het geld en met de technieken die voorhanden zijn. Ik weet zeker dat we daarmee nog wat extra energie kunnen besparen en kunnen bijdragen aan een kleinere CO2 -uitstoot.'

Delft verwacht dat LED-verlichting in de toekomst het belangrijkste verlichtingsmiddel zal worden in straatverlichting. Naast een gunstig energieverbruik hebben LEDs ook het voordeel van een hoge levensduur. Op dit moment is hiermee nog geen grote energiebesparing te halen omdat de gewone straatverlichting al heel ver is doorontwikkeld, maar dat voordeel zal naar verwachting wel gaan ontstaan. Vandaar dat Delft proeven doet met LED-verlichting bij de fietsenstalling aan de Oude Langendijk, langs de hondenuitlaatplaats (met diervriendelijk groen licht) aan de Delfgauwseweg en aan de Hof van Delftlaan. Hier past de proef uitstekend in het initiatief van bewoners en winkeliers om van de Hof van Delftlaan een 'klimaatstraat' te maken.

De afgelopen maanden heeft de gemeente proeven gedaan met het dimmen van straatverlichting. In enkele straten in 'Delftechpark' en in de Molenwijk wordt een deel van de verlichting van 23:00 uur tot 6:00 uur gedimd tot 70%. De proeven zijn succesvol verlopen. Het oog past zich gemakkelijk aan bij minder licht als dit gelijkmatig gebeurt. Er is dan ook geen enkele opmerking over de proeven bij de gemeente binnengekomen. De gemeente wil op grotere schaal straatverlichting gaan dimmen. Dit kan echter niet overal. De veiligheidsbeleving telt zwaar mee.

In sommige straten is het niet nodig de verlichting de hele nacht te laten branden. De busbaan door Tanthof is hiervan een goed voorbeeld. Hier brandt de verlichting voor de busbaan alleen in de tijd dat er ook echt bussen rijden. In de nachtelijke uren staat de verlichting uit. De gemeente bekijkt of de verlichting op nog meer plekken uit kan op momenten dat er niemand komt.

Delft heeft al ervaring met intelligente verlichting. Het pilot project Intelligente Verlichting Kerkpolder in Delft kreeg in 2000 landelijke aandacht en werkt nog steeds naar tevredenheid. De verlichting schakelt onmerkbaar langzaam naar een laag niveau als er gedurende een tijd geen gebruik is en gaat weer naar een goed niveau (beter dan gemiddeld) als er wandelaars of fietsers zijn. Ook hier bekijkt de gemeente of dit principe elders toepasbaar is, bijvoorbeeld bij langere fietspaden die 's nachts weinig worden gebruikt. Uiteraard alleen als de veiligheid en kwaliteit van de fietsverbindingen behouden blijven.

Noot voor de redactie (