Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 6 oktober 2009

Grote toename bekendheid YOUR WORLD bij jongeren

Meer jongeren zijn bekend met YOUR WORLD, Jongerenhoofdstad en Jongerenjaar. Uit een bekendheidsmeting van COS blijkt dat de naam YOUR WORLD in september 2009 bekend is bij bijna 70 procent van de jongeren in de leeftijd van twaalf tot en met zevenentwintig jaar. In december 2008 en in mei 2009 lag dit percentage nog op 30 procent van de jongeren. Het bevraagde jongerenpanel geeft daarbij aan dat de stad Rotterdam dit jaar aantoonbaar extra op jongeren is gericht.

Bekendheid YOUR WORLD

In 2009 is Rotterdam de Jongerenhoofdstad van Europa. De projectorganisatie YOUR WORLD heeft de opdracht om Jongerenhoofdstad op de kaart te zetten. Eind 2008 is op verzoek van de organisatie een internetpeiling gehouden naar de bekendheid van YOUR WORLD. Begin mei en eind september 2009 is dat onderzoek (deels) herhaald. Vergeleken met de metingen in december 2008 en mei 2009 is de naamsbekendheid van YOUR WORLD behoorlijk toegenomen. De naam YOUR WORLD is in september 2009 bij bijna 70 procent van het jongerenpanel bekend. Bij beide eerdere metingen

was dat bijna 30 procent.

Aan jongeren voor wie YOUR WORLD een 'beetje duidelijk', 'duidelijk' of 'geheel duidelijk' is, is gevraagd een korte omschrijving van YOUR WORLD te geven. De jongeren uit het panel omschrijven YOUR WORLD relatief vaak als een organisatie gericht op jongeren of jongerenactiviteiten. Ook Jongerenhoofdstad en Jongerenjaar worden met YOUR WORLD in verband gebracht.

De activiteiten en evenementen voor jongeren blijven niet onopgemerkt

Zo'n 10 tot ruim 35 procent van het bevraagde jongerenpanel merkt dat Rotterdam dit jaar extra gericht is op jongeren. Ruim 35 procent vindt dat er in Rotterdam dit jaar (heel) veel activiteiten en evenementen voor jongeren worden georganiseerd. Bij de meting in mei was dat 25 procent. Iets meer dan 20 procent van het jongerenpanel vindt dat er in Rotterdam (heel) veel wordt gedaan om jongeren de mogelijkheid te geven hun talent te ontwikkelen. Ongeveer 10 procent is van mening dat Rotterdam (heel) veel doet om jongeren te laten meebeslissen over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. De YOUR WORLD Summer Events zijn bekend bij ongeveer 60 procent van de jongeren. Jongeren van negentien tot en met zevenentwintig jaar hebben vaker van deze activiteiten gehoord dan jongeren van twaalf tot en met achttien.

Bekendheidsmeting

Op 1 januari 2009 is Rotterdam als Jongerenhoofdstad van Europa van start gegaan onder de naam YOUR WORLD. Het COS is gevraagd om periodieke metingen uit voeren naar de bekendheid van YOUR WORLD. De bekendheidsmeting betreft een digitale peiling. Voor dit onderzoek is uit een groot landelijk internetpanel een selectie gemaakt van jongeren van twaalf tot en met zevenentwintig jaar die in Rotterdam wonen.

YOUR WORLD

In 2009 is Rotterdam: YOUR WORLD, de eerste Europese Jongerenhoofdstad. YOUR WORLD stimuleert inbreng en betrokkenheid van jongeren, biedt ruimte voor talentontwikkeling en werkt aan eerlijke beeldvorming van jonge Rotterdammers. Óók na 2009. Kijk voor het programma op www.your09.nl

Noot voor de redactie,