Nieuw rapport bevestigt positie Sony Ericsson als topspeler op het gebied van milieuvriendelijk chemicaliënbeheer

* ChemSec en Clean Production Action onthullen middels onderzoek welke bedrijven uit de elektronicabranche vooroplopen met het verwijderen van schadelijke chemicaliën uit hun producten
* Sony Ericsson geprezen voor het verwijderen van bedenkelijke stoffen en voor haar chemicaliënbestand

Badhoevedorp, 6 oktober 2009 - Sony Ericsson heeft vandaag erkenning gekregen voor haar proactieve maatregelen als het gaat om het verwijderen van schadelijke stoffen uit haar producten. De onderneming wordt vermeld in een rapport van ChemSec en Clean Production Action, 'Greening Consumer Electronics: Moving Away from Bromine and Chlorine' (Consumentenelektronica groener maken: weg met broom en chloor), waarin het profiel wordt geschetst van zeven toonaangevende bedrijven in de elektronica-industrie die milieuvriendelijke oplossingen hebben ontwikkeld om de behoefte aan het gebruik van broomhoudende en chloorhoudende chemicaliën in hun producten terug te dringen.

Mobiele telefoons van Sony Ericsson hebben een 'groene kern' - een ware revolutie binnen de branche - die het resultaat is van de jarenlange inspanningen van de onderneming om het gebruik van gevaarlijke chemicaliën uit te bannen uit het productontwerp- en het fabricageproces. Door een levenscyclusbenadering te implementeren voor de productontwikkeling, waarbij rekening wordt gehouden met ontwerp, toevoerketen, productie, productgebruik en verwerking aan het einde van de levensduur, zet Sony Ericsson zich met haar partners in voor het geleidelijk afschaffen van ongewenste stoffen. Al in 2001 begon Sony Ericsson met het verwijderen van broomhoudende vlamvertragers (BFR) uit haar producten, die nu 99,9% BFR-vrij en volledig pvc-vrij zijn . De onderneming heeft inmiddels meer dan 350 miljoen BFR-vrije telefoons geleverd.

In juni 2009 lanceerde Sony Ericsson twee baanbrekende GreenHeart(TM)-producten die voortborduren op de 'groene kern' van de onderneming en een reeks duurzame innovaties introduceren die uiteindelijk ook in de productportfolio in bredere zin zullen worden ingevoerd. De twee paradepaardjes - de C901 GreenHeart(TM) en Naite - en de MH300 GreenHeart(TM) headset, een van de groenste headsets die op de markt is, laten zien hoeveel belang Sony Ericsson hecht aan haar voortrekkersrol als het gaat om milieuvriendelijke duurzaamheid, door het stimuleren van groene innovatie die geen concessies doet aan productdesign en functionaliteit. Naite is vanaf 7 oktober 2009 wereldwijd verkrijgbaar.

'Voortbouwend op het bestaande erfgoed van onze moedermaatschappijen heeft Sony Ericsson er onafgebroken aan gewerkt om brancheleider te worden als het gaat om het verwijderen van schadelijke stoffen uit de kern van haar telefoons', aldus Harold de Kort, Communicatiemanager bij Sony Ericsson Benelux. 'We zijn zeer verheugd over de erkenning van ChemSec en Clean Production Action voor ons werk op dit gebied. Het rapport toont niet alleen aan dat we erop gefocust zijn een brancheleider te worden als het gaat om duurzame innovatie, maar het laat ook zien hoezeer we ons inspannen om bij onze algemene benadering van duurzaamheid aan de hoogste normen te voldoen.'

Bovendien schetst het rapport hoe Sony Ericsson niet alleen ongewenste stoffen uit haar producten verwijdert, maar ook de complexe taak op zich heeft genomen om een volledig chemicaliënbestand op te zetten voor haar productlijnen. In mei 2008 begon Sony Ericsson met de implementatie van een systeem voor materiaalopgave, dat informatie van leveranciers verzamelt om inzicht te krijgen wat er precies in de producten zit en controle op bekende gevaren mogelijk te maken. Verder gaat de onderneming nog verder dan de eisen van de EU-richtlijn betreffende beperking van het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen in elektrische en elektronische apparatuur (RoHS), welke in 2006 van kracht werd, en heeft ze actief nog een aantal andere ongewenste stoffen uit het productieproces verwijderd.

Kijk voor meer informatie over het GreenHeart(TM)-programma en de algemene inspanningen van Sony Ericsson op het gebied van duurzaamheid op www.sonyericsson.com/greenheart.

'Greening Consumer Electronics: Moving Away from Bromine and Chlorine' werd geschreven door Clean Production Action (CPA), een in de VS gevestigde non-profitorganisatie die zich bezighoudt met het verschaffen van strategische oplossingen op het gebied van groene chemicaliën, duurzame materialen en vanuit milieuoogpunt gunstige producten, en het in Europa gevestigde ChemSec (The International Chemical Secretariat), een non-profitorganisatie die zich inzet om de dringende noodzaak tot het afschaffen van gevaarlijke stoffen onder de aandacht te brengen en de kloof tussen wetenschap, bedrijfsleven en beleidsmakers te overbruggen.

Het volledige rapport met meer achtergrondmateriaal en foto's kunt u vinden op www.chemsec.org/rohs en www.cleanproduction.org.

Over Sony Ericsson
Sony Ericsson is een topspeler op de wereldmarkt met circa 97 miljoen verkochte telefoons in 2008. Diversiteit is een van de kernkwaliteiten van de onderneming, die in meer dan tachtig landen actief is, waaronder productielocaties in China en R&D-locaties in China, Europa, India, Japan en Noord-Amerika Sony Ericsson werd in oktober 2001 door Sony en Ericsson opgericht als een 50-50 joint venture en heeft haar internationale hoofdkantoor in Londen. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de volgende internetsite (www.SonyEricsson.com/nl) of u kunt contact opnemen met het Call Center (0900-8998318). Dit nummer is bereikbaar van maandag t/m vrijdag, van 08.30 uur tot 18.00 uur en kost 10 cent per minuut. Alle Sony Ericsson persberichten en hoge resolutiebeelden zijn te vinden op www.sonyericsson.nl/persbronnen

NOOT VOOR DE REDACTIE (