Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

2009Z17702

Vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over leraren die achterkamertjes vrezen rond promotie. (Ingezonden 1 oktober 2009)


1
Wat is uw oordeel over het artikel "Leraren vrezen `achterkamertjes' rond promotie"? 1)


2
Hoe verklaart u dat leraren weinig vertrouwen hebben in een eerlijke kans op promotie?


3
Deelt u de mening dat achterkamertjespolitiek en `het te vriend houden van de directie' geen enkele rol moeten spelen om in aanmerking te komen voor een hoger salaris? Hoe gaat u dit voorkomen?


4
Erkent u dat het gebrek aan vertrouwen wordt bevorderd door het feit dat de schooldirectie het laatste woord heeft over de promotie van een leraar?


5
Is het waar dat leraren hun promotiekansen vergroten door minder les te geven? Deelt u de mening dat dit faliekant indruist tegen de doelstelling om het lesgeven juist beter te belonen? Bent u bereid om deze criteria (het extra belonen van niet-lesgevende taken) te verwerpen, indien ze door scholen worden gehanteerd?


6
Hoe verklaart u dat havo- en vwo-leraren, met name in de hogere klassen, meer kans maken op promotie dan vmbo-leraren? Wat gaat u doen om deze ongelijkheid tegen te gaan?


7
Deelt u de mening dat achterkamertjespolitiek wordt voorkomen door een harde koppeling tussen opleiding en salaris? Zo ja, bent u bereid deze koppeling duidelijk in het Actieplan Leerkracht vast te leggen?


1) Trouw, 25 september 2009
http://www.trouw.nl/onderwijs/article2873086.ece/Leraren_vrezen__rsquo_achterkamertjes_r squo__rond_promotie.html