Economische crisis aanjager groei 'performance based online marketing'

07/10/2009 15:57

Clansman Internet Investments BV

Bedrijven die werkzaam zijn in de 'performance based online marketing' profiteren van de economische crisis. Dit stelt online mediabedrijf Clansman, die zelf gespecialiseerd is in performance based marketing en een groei van 80 procent in het derde kwartaal heeft gerealiseerd. Volgens Clansman hebben ze dit succes deels te danken aan de huidige economische situatie.

Volgens Clansman is dit succes onder andere te verklaren door het feit dat marketeers in de huidige economische situatie liever het (verkleinde) marketingbudget spenderen aan zaken waarbij men direct kan zien wat de opbrengsten zijn. De budgetten verschuiven zo van print en televisie naar 'online'. Met name 'performance based marketing' (marketing waarbij de adverteerder uitsluitend betaalt voor resultaat) krijgt hierdoor een boost.

Een inventarisatie langs collega-bedrijven ondersteunt het beeld dat Clansman schetst. Bedrijven zoals Euroclix, MoneyMiljonair, ShopVip, en Venundo laten allemaal stevige groeicijfers zien. Daarnaast meldde Emerce.nl donderdag dat de online wereld minder klappen krijgt van de crisis. De diverse online advertentienetwerken die aan het woord kwamen op Emerce.nl merkten ook op dat de budgetten aan het verschuiven zijn in het voordeel van de online marketing wereld.

'Wij roepen al enkele jaren dat adverteerders hun budgetten veel efficiënter in kunnen zetten. Dit door te kiezen voor advertentiemodellen waarbij alleen betaalt wordt voor concrete resultaten zoals het aantal geleverde 'leads', het aantal offerteaanvragen of het aantal gerealiseerde online verkopen. Dankzij de crisis wordt dit verhaal nu zwaar ondersteund', aldus Jeroen Ligthart, directeur van de Clansman -groep.

Clansman realiseerde de groei in verschillende segmenten. De grootste groei werd behaald door middel van online lead campagnes (+120%).





http://www.clansman.nl/persberichten/economische-crisis-aanjager-groei-performan