Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Rotterdam, 8 oktober 2009

VITO en CBRB bundelen krachten in
Logistiek Intermodaal Netwerk.com (LINC)

Op dinsdag 6 oktober hebben de inland terminal operators van de Vereniging Inland Terminal Operators (VITO) en de container operators van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), die gezamenlijk nagenoeg de gehele containerbinnenvaartsector in Nederland vertegenwoordigen, het besluit genomen een samenwerkingsverband te starten onder de naam Logistiek Intermodaal Netwerk.com: LINC.

Doel van deze samenwerking is, om het intermodale product te versterken door innovaties op het gebied van duurzaamheid, efficiëntie, en samenwerking met andere ketenpartners. Een goed functionerend achterlandnetwerk is immers essentieel voor de zeehavens. Dankzij dit samenwerkingsverband zal de kracht van de intermodale binnenvaartsector optimaal ingezet kunnen worden ten behoeve van de Nederlandse economie.

De intermodale binnenvaartoperators anticiperen voortdurend op nieuwe ontwikkelingen. Zo heeft de VITO het Hartelhaven-project gestart om te komen tot een betere samenwerking met de zeehaventerminal ECT, via afstemming en monitoring van de bargeafhandeling. De container operators van het CBRB zijn gestart met MIS-Cobiva, een breed managementsysteem voor de containerbinnenvaart. De ervaringen van beide brancheorganisaties zullen leiden tot een sterke synergie van ervaring en kennis, waarmee nieuwe innovaties kunnen worden ingezet, zoals een meerterminalafstemming.

Voor alle betrokken partijen is het noodzakelijk de zeehavens, inclusief het logistieke netwerk in het achterland, op een hoger kwaliteits- en doorzetniveau te brengen. Daarom zal LINC ook de samenwerking zoeken met de stuwadoors en rederijen in de verschillende zeehavens, om tot een integrale aanpak te kunnen komen.

De komende maanden zal LINC zich richten op de verdere uitwerking van een strategisch plan.

Noot voor de redactie (