Rijksuniversiteit Groningen

Internationalization decisions: the effects of country differences and familiarity perceptions

Datum: 08 oktober 2009

Promotie: J.J. Hotho, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Internationalization decisions: the effects of country differences and familiarity perceptions

Promotor(s): prof.dr. A.M. Sorge, prof.dr. H. van Ees

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Aannames belangrijker dan echte kennis bij besluit tot internationalisering

Als het gaat om internationaliseringsbeslissingen, kiezen bedrijven eerder voor landen die ze dénken te kennen (veronderstelde bekendheid), dan voor landen die ze daadwerkelijk kennen en veel overeenkomsten hebben met het thuisland. Dat blijkt uit onderzoek van promovendus Jasper Hotho.

Een algemene aanname in internationaal bedrijfskundig onderzoek is dat ondernemingen geneigd zijn landen te vermijden die in politiek, cultureel en sociaal-economisch opzicht verschillen van het thuisland, en dat kennis van plaatselijke omgevingsfactoren de belangrijkste motivatie vormt voor internationalisatiebeslissingen. Jasper Hotho legt in zijn proefschrift uit dat hiermee de belangrijke rol over het hoofd wordt gezien die binnen de menselijke besluitvorming is weggelegd voor veronderstellingen, aannames en percepties. Hij ontwikkelt een alternatieve verklaring voor
internationalisatiebeslissingen en internationalisatieprocessen door te wijzen op de onzekerheidsreducerende rol van veronderstelde bekendheid (perceived familiarity). Hotho stelt dat ondernemingen niet zozeer een voorkeur hebben voor landen die relatief veel overeenkomsten vertonen met het thuisland, maar veel meer voor landen die als relatief bekend worden beschouwd, en dat de betrokkenheid van ondernemingen in een buitenlandse markt samenhangt met de veronderstelde mate van bekendheid met de vestigingscontext en niet zozeer met daadwerkelijke kennis van plaatselijke omgevingsfactoren. Hij onderzocht zijn stelling op zowel kwantitatieve als kwalitatieve wijze, door middel van de analyse van buitenlandse investeringspatronen en een casestudie naar het internationalisatieproces van een groot Duits dagbladconcern. De onderzoeksresultaten steunen zijn hypothese over het belang van de mate van veronderstelde bekendheid op internationalisatiebeslissingen, en betwisten het sterke belang dat gehecht wordt aan verschillen tussen landen en daadwerkelijke kennis van plaatselijke omgevingsfactoren.

Jasper Hotho (Warnsveld, 1981) studeerde bedrijfskunde aan de RijksuniversiteitGroningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling International Business and Management van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde aan de RUG. Hotho werkt nu als assistant professor aan de Copenhagen Business School in Denemarken.

Laatst gewijzigd: 25 september 2009 10:01