Persberichten


Sfeervolle Food Week 2009

Publicatiedatum: 08-10-2009

De sfeervolle Food Week, die van maandag 28 tot en met woensdag 30 september plaatsvond in de Jaarbeurs Utrecht, liet zien dat er branchebreed een groeiende belangstelling is voor authentieke producten. Deelnemers aan het internationale paviljoen uit o.a. Italië, Spanje en Zweden deden goede zaken. Ook de exposanten op het Bio & Streek Paviljoen verheugden zich in de belangstelling van bezoekers.

Naast de vele nieuwe authentieke producten presenteerden diverse food en non-food aanbieders hun noviteiten. O.a. introduceerde CONO Kaasmakers de kant-en-klare Beemster Kaassaus en kwam Enrico Mediterrane Specialiteiten met de innovaties Kaas Panettone en New York tapenade. Zijerveld lanceerde de tracking & tracing consumentenwebsite www.mijnboerenkaas.nl. De draadloze droogijs Clever Cool Display bij Yara leidde tot enthousiaste reacties. Conpax wist de nieuwe sealer Klappack Novus zelfs op de beurs te verkopen.

Bezoekers
De beurs trok samen met de tegelijkertijd georganiseerde Slavakto 14.995 bezoekers. Uit de bezoekersevaluatie blijkt dat 36% slager of poelier was; 13% was afkomstig uit de supermarkt. Eveneens 13% van de bezoekers was fabrikant of leverancier en 9% was afkomstig uit de groothandel. De interesse van 40% van de bezoekers ging uit naar brood en banket. 35% gaf aan interesse te hebben in biologische (vers)producten, gevolgd door 34% kaas, 31% AGF en 30% verse en gekoelde kant-en-klaar maaltijden. In het licht van deze interessegebieden waren Food Week-bezoekers van mening dat niet alle marktsectoren voldoende breed vertegenwoordigd waren op de beursvloer.

Resultaten
Hoewel de kwaliteit van het beursbezoek door de beursdeelnemers over het algemeen als goed wordt beoordeeld, zijn de verwachtingen van een aantal exposanten gematigd optimistisch als het gaat om daadwerkelijk resultaat uit de deelname. Men gaf aan het jammer te vinden dat de breedte van het aanbod op de beurs verminderd was ten opzichte van eerdere edities.
Beursorganisator VNU Exhibitions Europe zal in nauw overleg met exposanten en overige betrokken partijen de beurs grondig evalueren om een toekomststrategie rond het beursconcept te bepalen.

Meer informatie en een impressie van de beurs vindt u op www.foodweek.nl.

---


Noot voor de redactie,

VNU Exhibitions